Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Uuden ajan johtaja yhdistää strategian, viestinnän ja sivistyksen.

Julkaistu

  • Lauri Tuomi

    Toimitusjohtaja, Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.)

Strategia, viestintä ja sivistys kytkeytyvät toisiinsa menestyvän organisaation rakentamisessa. Yhteinen säie näiden välillä on niiden rooli organisaation kulttuurin ja identiteetin muodostamisessa unohtamatta organisaation mainetta sen eri sidosryhmissä ja yhteiskunnassa laajemminkin. Mikäli mielii ajatus- tai arvojohtajaksi, sivistys kattaa niin operatiivisen kuin strategisenkin tason.

Näitä hyödyntäen organisaatio rakentaa menestyksensä.

Vaan mitä se sivistys on?

Sivistys liitetään usein tiedolliseen ja osaamiskyvykkyyteen sekä elinikäiseen oppimiseen.

Globaalisti tarkasteltuna sivistyskäsitys vaihtelee eri kulttuureissa, mutta yhteistä kaikille niille on pyrkimys oppimisen ja kasvun tukemiseen.

Pohjoismainen sivistyskäsitys kytkee yhteen oppimisen ja sen liitynnän yhteiskuntaan. Pelkkä tiedollinen osaaminen ei riitä, vaan sivistys syntyy teoista paremman huomisen puolesta.

Ennakoiva johtaja ymmärtää hyödyntää sivistystä

Hyvä johtaminen sivistää koko organisaatiota tarjoamalla mahdollisuuksia koulutukseen, kehitykseen ja tiedon jakamiseen eli yhdessä oppimiseen. Kutsumme tätä arkisivistykseksi. Yhdessä oppiminen vie kohti kestävämpää tulevaisuutta, jossa voimme elää paremmin toistemme kanssa planeetan rajat ja sen kaikkien eliöiden hyvinvointi huomioiden.

Ennakoiva johtaja kannustaa organisaatioita yhdessä ja yksilötasolla jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen sekä luo elinikäistä oppimista arvostavaa ja kannustavaa ympäristöä. Sivistysyhteiskuntaa ei rakenneta pelkästään vaaleissa ja niiden arvokeskusteluissa, vaan yhteiskunnan jokaisessa nurkassa, myös erilaisissa organisaatioissa. Ja silloin on hyvä jälleen muistaa, että organisaatiot koostuvat ihmisistä, jotka ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa myös yli organisaatiorajojen. Arkisivistys on siis myös hyvä viestinnän instrumentti, kun halutaan ylittää erilaisia raja-aitoja ja tavoittaa ihmisiä oman kuplan ulkopuolelta.

Ennakoiva johtaja kannustaa organisaatioita yhdessä ja yksilötasolla jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen sekä luo elinikäistä oppimista arvostavaa ja kannustavaa ympäristöä.

Yhteiskuntavastuu on arkisivistystä

Yhteiskuntavastuu ja vastuullisuus liiketoiminnassa ovat luontevia liityntäpintoja sivistykseen. Tätä juonnetta kannattaa vahvistaa erityisesti vuorovaikutuksen ja viestinnän keinoin organisaatiossa sisäisesti ja eri verkostoissa. Arjen sivistystä parhaimmillaan on vastuullinen ja kestävää tulevaisuutta edistävä toiminta ja siitä viestiminen, kunhan se vastaa todellisuutta. Viher- ja valkopesu kääntyvät nopeasti mainehaitaksi.

Yritysjohtajilta myös toivotaan aktiivisempaa yhteiskunnallista otetta, kertoo tutkimus suomalaisten mielenmaisemasta. Sivistys on siinäkin hyvä instrumentti ja selkänoja. Johtaja, joka haluaa vahvistaa arjen sivistystä työyhteisössään ei pohdi tätä kaikkea yksin vaan ottaa henkilöstönsä mukaan miettimään arjen pelisääntöjä, jotka kannustavat eettiseen ja vastuulliseen toimintaan, hyvinvointiin ja yhteiskuntavastuun toteuttamiseen.

Kun viestitte oman organisaation sivistysteoista, joissa edistätte työhyvinvointia ja investoitte yhteiskuntavastuuseen sekä tulevaisuuteen, rakennatte myös työnantajabrändiä ja organisaation mainetta kestävästi.
Onko arkisivistys työyhteisösi seuraava kilpailuetu?

Kaikille avoin Sivistyksen teemavuosi 2024

Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimennyt kuluvan vuoden Sivistyksen teemavuodeksi ja kutsuu koko yhteiskunnan ja erityisesti elinkeinoelämän ja työyhteisöt pohtimaan kestävää tulevaisuutta sekä sivistystä sen avaintekijänä.

Teemavuoden toimikuntaa luotsaa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, ja mukana ovat myös yritysten ja Elinkeinoelämän keskusliiton edustajat. Teemavuotta koordinoi 150 vuotta täyttävä Kvs-säätiö.

ProCom on mukana Sivistyksen teemavuoden kumppanina.

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös