Koulutuspäivät
Tutustu digitaalisen viestinnän koulutuskokonaisuuden päiviin!
Suorittaessasi digitaalisen viestinnän koulutuskokonaisuutta, voit halutessasi käydä kaikki kahdeksan koulutuspäivää + johdannon. Todistuksen saamiseen tarvitaan 6 suoritettua koulutuspäivää ja oppimispäiväkirja.
Yksittäisiin vuoden 2023 digiviestinnän koulutuspäiviin voit ilmoittautua tapahtumakalenterissamme.
Digitaalisen viestinnän ammattilaisuus pitää sisällään seuraavat koulutuspäivät:
Haluaisitko luoda selkeät ja mitattavat viestinnän tavoitteet sekä tuottaa suunnitelmallisesti sisältöjä digikanaville niiden saavuttamiseksi? Sisältöstrategia ja suunnitelmallinen sisältötyö on ratkaisu asiakkaan itseohjautuvuuden tukemiseen, ajatusjohtajuuden rakentamiseen, myyntimahdollisuuksien luomiseen tai työnantajamielikuvan kehittämiseen.
Valitset sitten yhden tai vaikka kaikki tavoitteet – sisältöstrategia on työkalusi onnistumiseen. Nappaa tästä koulutuksesta käytännön vinkit ja esimerkit, joita soveltamalla onnistut.
Koulutuksessa käsitellään kahta polttavaa kysymystä:
1) Mikä sisältöstrategia on ja miksi se on niin tärkeä juuri nyt?
2) Miten digitaalisten sisältöjen avulla saavutetaan halutut tulokset?
Päivän jälkeen osaat perustella organisaatiossasi, miksi sisältöstrategia kannattaa tehdä, tiedät, mitä sen tekemisessä on otettava huomioon ja oivallat, mitä kehittää jo olemassa olevassa sisältöstrategiassasi. Elävän elämän esimerkit inspiroivat kokeilemaan ja kehittämään valintasi mukaan pienin tai suurin askelin.
Kouluttaja: Kati Keronen
Tässä koulutuspäivässä keskitymme erilaisten verkkotekstien tuottamiseen monikanavaisesti, ja koulutus sisältää monipuolisesti vinkkejä verkkoon tuotettavaan tekstiin. Käsittelemme niin verkkosivujen, blogien, uutiskirjeiden kuin sosiaalisen median erilaisia tekstimalleja. Verkkosisältöjen yhteydessä huomioimme myös hakukonelöydettävyyden ja saavutettavan sisällön perusperiaatteet.
Osallistujana saat runsaasti käytännön vinkkejä erilaisten verkkotekstien tuottamiseen, joita voit hyödyntää itse ja organisaatiossasi. Käsittelemme myös myyvän tekstin ja asiakaspolun huomiointia verkossa. Vastaavasti pureudumme saman sisällön räätälöityyn monistamiseen eri kanaville ja pohdimme, miten voimme parhaiten tekstillämme vaikuttaa tavoiteltuun ihmiseen verkon eri ympäristöissä.
Kouluttaja: Piritta Seppälä
Lähes jokaisessa työyhteisössä henkilöstö toivoo sisäisen viestinnän kehittämistä, hyvästä syystä. Onnistunut sisäinen viestintä tekee työskentelystä sujuvaa ja tehokasta, edistää henkilöstön työhyvinvointia ja sitoutumista sekä auttaa työyhteisöä saavuttamaan tavoitteensa. Miten valjastaa sisäinen digiviestintä tukemaan kaikkea tätä? Sisäisen viestinnän onnistuminen on koko työyhteisön yhteinen asia ja vaatii kaikkien osallistumista. Tässä koulutuksessa opit kehittämään työyhteisösi sisäistä digiviestintää henkilöstölähtöisesti ja tavoitteellisesti. Saat runsaasti käytännönläheisiä esimerkkejä ja vinkkejä sisäisen viestinnän parantamiseen.
Kouluttaja: Hanne Haapakoski
Haluatko tietää, miten brändi viedään onnistuneesti digikanaviin ja miten sitä rakennetaan systemaattisesti? Brändin esiintuominen digikanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa, on ratkaiseva tekijä brändiin sitouttamisessa. Brändin selkeä määrittäminen tone of voicesta visuaaliseen ilmeeseen raamittaa kaikkea organisaation tekemistä. Tässä koulutuspäivässä syvennytään siihen, miten brändi tuodaan eloon onnistuneesti. Koulutuksen päätavoitteena on inspiroida ja opettaa käytännön esimerkkien kautta sitä, miten brändi näkyy digikanavissa onnistuneesti.
Koulutuksessa perehdymme seuraaviin teemoihin:
1) Brändi digikanavissa: Käymme läpi, mistä eri osa-alueista brändi koostuu ja miten se ilmenee digikanavissa. Tästä rakentuu ‘checklist’ brändille digissä.
2) Oman brändin nykytila: käytännön harjoitusten kautta katsaus oman organisaation brändin viemiseen digikanaviin.
Päivän jälkeen osaat perustella organisaatiossasi, miksi brändin näkyvyys digikanavissa on tärkeää, miten se viedään digikanaviin luovasti brändille sopivalla tavalla, mitä tekemisessä kannattaa ottaa huomioon ja mitä asioita lähdetään kehittämään.
Kouluttajat: Enoma Edevbaro & Jarno Luotonen, SEK
Koulutuspäivässä pureudutaan vaikuttavaan digiviestintään sosiaalisen median kanavissa. Tyypillisempien sosiaalisen median kanavien (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter) lisäksi käymme läpi uudemmat kanavat ja niiden ominaispiirteet (TikTok, Snapchat, Pinterest, Jodel). Käymme myös lyhyesti läpi maksetun näkyvyyden pääpiirteet ja mahdollisuudet eri kanavissa.
Suunnitelmallisuus on vaikuttavan digiviestinnän perusta. Koulutuksessa käymme läpi, mitä suunnitelmallisuus tarkoittaa ja miten data saadaan osaksi toiminnan sekä sisältöjen kehittämistä. Koulutus vastaa kysymyksiin: Miten mittaamme onnistumisiamme? Millaiset mittarit kannattaa asettaa ja millä aikavälillä niitä kannattaa seurata?
Valmennuksen jälkeen osallistujille muodostuu käsitys viimeisimmistä kehityssuunnista sosiaalisen median kanavissa sekä hyvät lähtökohdat kehittää oman digiviestinnän vaikuttavuutta mittaamisen avulla.
Kouluttaja: Suvi Salminen
Datan visualisointi ja videot -koulutuksessa opit hyödyntämään visuaalisuutta viestinnässä. Koulutuspäivä on jaettu kahteen osaan: datan visualisointiin Canvan avulla sekä videosisältöihin. Erilaisen datan esittäminen visuaalisesti helpottaa sen jäsentämistä ja ymmärtämistä. Datan visualisointi onnistuu helposti infograafien avulla. Valmennuksessa opit, mitä infograafien tekemisessä tulee ottaa huomioon, miten niitä tuotetaan Canvan avulla sekä inspiroidut erilaisista esimerkeistä.
Videosisällöt ja erityisesti lyhytvideot ovat sosiaalisen median sisällöistä kaikista tehokkaimpia. Liikkuva kuva herättää huomion, sitouttaa julkaisun pariin ja on algoritmin suosiossa. Video voi olla varsinaisen kuvatun kuvan lisäksi myös vain pientä liikettä tai animoitua grafiikkaa. Valmennuksessa tutustumme videon eri muotoihin ja mahdollisuuksiin sekä harjoittelemme lyhytvideoiden tuottamista Instagram Reelsien avulla.
Kouluttaja: Korinna Saarinen
Hakukoneoptimointi – mitä se on ja mitä viestijän pitäisi siitä tietää? Mitä hakukoneoptimointi on teoriassa ja käytännössä? Koulutuksessa opit, millaisiin asioihin hakukoneoptimoinnilla voidaan vaikuttaa. Saat työkaluja siihen, kuinka tehdä hakukoneystävällisiä tekstejä verkkoon.
Koulutuksessa keskitytään erityisesti sisältöihin liittyvään hakukoneoptimointiin ja konkreettisiin tapoihin, joiden avulla saat sisältösi paremmin näkyviin hakutuloksissa. Päivän aikana saat kuulla myös teknisen hakukoneoptimoinnin perusteet, jotta tiedät, mitkä tekniset asiat voivat aiheuttaa haasteita hakukonenäkyvyyteen. Koulutus ei vaadi aiempaa tietotaitoa sivustojen tekniikasta.
Kouluttaja: Arttu Raittila
Mistä tiedät, onko viestintäsi vaikuttavaa? Miten web-analytiikkaa voidaan hyödyntää viestinnässä? Google Analytics on digiviestijän salainen ase: sen avulla näet tarkalleen, mitä kävijät tekevät sivustollasi, säädät viestintää ja markkinointia sen mukaan sekä mittaat viestinnän vaikuttavuutta!
Google Analytics 4 tulee tulevaisuudessa korvaamaan Universal Analyticsin. Tässä koulutuksessa pääset nostamaan analytiikkaosaamistasi ja opit, kuinka saat Google Analyticsin uudesta versiosta kaiken irti. Osallistuminen ei edellytä erityistä lähtötasoa puoleltasi tai Google Analytics 4:n valmista asennusta tietokoneellasi. Vaikka et itse analytiikkaa tekisikään, kurssin jälkeen tiedät mistä puhutaan!
Kouluttaja: Tommi Pohjola
Digipalvelusta saadaan helppokäyttöinen ja selkeä, kun asiakkaan tarpeet ovat tiedossa ja palvelun sisältö sekä visuaalinen ja tekninen toteutus suunnitellaan vastaamaan niitä. Projektin viivästymistä, kustannusten paisumista sekä palvelun käytön ongelmia voidaankin ennaltaehkäistä tehokkaasti, kun asiakkaan tilanne ja palvelun tarve tunnistetaan hyvissä ajoin ja sisällöntuotantoa ei jätetä hankkeen loppumetreille valmiisiin raameihin kiireellä sovitettavaksi.
Astu digipalveluiden muotoilun uudelle ajalle, jossa avainsanoja ovat asiakasymmärrys ja sisältölähtöisyys! Opi keinot, joilla suunnittelet ja toteutat tuloksia tuovan digipalvelun, jossa sisältö, visuaalisuus ja tekninen toteutus saavat aikaan timanttisen käyttökokemuksen.
Koulutuksessa käsitellään kahta kattoteemaa:
- Asiakasymmärrys digitaalisen palvelun kulmakivenä
- Näin etenet sisältö ensin -periaatteella
Kouluttaja: Hanne Haapakoski
Digiviestinnän mittaamisen koulutus keskittyy vastaamaan ikuisuuskysymyseen oman markkinointiviestinnän toimivuudesta. Kurssilla tutustutaan niin verkkosivujen kuin yleisimpien sosiaalisen median kanavien saatavilla olevaan dataan ja miten tästä raakadatasta jalostetaan ymmärrettävämpiä kokonaisuuksia niin dataa visualisoiden kuin hyödyntäen tarinankerrontaa osana datan ymmärrystä. Verkkosivujen mittaamisen työkaluna tutustutaan Google Analyticsiin sekä hakukonenäkyvyyden mittaamiseen avainsana-analyysin avulla. Lisäksi pohdimme mahdollisuuksia ymmärtää julkisten keskustelujen volyymia ja työntekijöiden läsnäolon merkitystä viestinnän onnistumisessa. Tutustumme myös erilaisiin työkaluihin Sprout Socialista Googlen Looker Studioon.
Kouluttaja: Jani Lilja
Pidätämme oikeudet muutoksiin ja muutokset koulutuspäivien sisällöissä mahdollisia.