Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Valtaa ja vastuuta - viestinnän eettiset haasteet verkostoituneessa maailmassa

Kansainvälisen viestinnän kattojärjestön Global Alliance for Public Relations and Communication Managementin tavoitteena on helmikuussa 2024 kiinnittää erityistä huomiota viestinnän etiikkaan. Etiikka-kuukausi yhdistää viestintäammattilaiset maailman eri puolilta ja kutsuu keskusteluun kohtaamistamme haasteista - ja strategioista, joilla ylläpidetään integriteettiä, edistetään luottamusta ja ajetaan positiivista muutosta yhteiskunnassa.

Julkaistu

  • Kia Haring

    Director, Ethics and Standards, Global Alliance for Public Relations and Communication Managent & SVP, Communications, Public Affairs & Sustainability, VR Goup

Tämän päivän nopeatempoisessa ja verkostoituneessa maailmassa meillä viestintäammattilaisilla on ainutlaatuista vaikutusvaltaa. Olimmepa sitten toimittajia, markkinoijia, mediasuhteiden hoitajia tai sosiaalisen median ammattilaisia, sanamme ja tekomme muokkaavat käsityksiä, ohjaavat keskusteluja ja vaikuttavat laajasti koko yhteiskuntaan.

Vallan mukana tulee myös suuri vastuu. Onnistunut navigointi eettisissä haasteissa on nyt kriittisempää kuin koskaan. COVID-19-pandemia, globaalit liikkeet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta, digitalisaatio ja uudet teknologiat sekä ajankohtaiset tapahtumat, kuten monissa maissa kuluvan vuoden aikana toimitettavat vaalit, korostavat alati kasvavia vaatimuksia eettisiä viestintäkäytäntöjä kohtaan.

Viimeaikaisen johtavien viestijöiden keskuudessa tehdyn globaalin tutkimuksen mukaan vuoden 2024 tärkeimmiksi liiketoimintariskeiksi kohoavat: geopolitiikka ja vaalit - kansainväliset konfliktit ja monet kiistanalaiset vaalit, polarisaatio - yhteiskuntaa rapauttava erimielisyys, disinformaatio - uhka demokratialle, tekoäly – jota toki pidetään myös mahdollisuutena.

Mitä keinoja viestintäammattilaisilla on tässä toimintaympäristössä toteuttaa eettisen viestinnän periaatteita, kasvattaa luottamusta ja edistää avoimuutta?

  • Totuudenmukaisuus ja läpinäkyvyys disinformaation aikakaudella:
    Väärän tiedon ja valeuutisten lisääntyminen on heikentänyt kansalaisten luottamusta tiedotusvälineisiin ja instituutioihin. Poliittinen polarisaatio ja disinformaation leviäminen haastavat demokraattista keskustelua. Viestintäammattilaisen rooliin kuuluu edistää mediakriittisyyttä – rohkaista kansalaisia kriittisesti arvioimaan tietojen todenperäisyyttä, tunnistamaan luotettavat lähteet sekä osallistumaan aktiivisesti demokratian prosesseihin – esim. äänestämään. Olennaista on myös tinkimätön sitoutumisemme täsmällisyyteen, oikeudenmukaisuuteen ja puolueettomuuteen omassa raportoinnissamme ja viestinnässämme.

  • Yhdenvertaisuus ja monimuotoisuus:
    Liikkeet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta ovat nostaneet esiin systeemistä epätasa-arvoa ja ennakkoluuloja yhteiskunnassamme. Viestintäammattilaisina meidän kuuluu edistää monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta työmme kautta. Tämä tarkoittaa erilaisten näkökulmien aktiivista etsimistä, stereotypioiden haastamista ja monimuotoisuuden huomioimista ja edistämistä tarinankerronnassamme ja kampanjoissamme.
  • Eettisyys ja yksityisyyden suoja digitaalisessa maailmassa:
    Digitalisoituminen on tuonut poikkeuksellisia mahdollisuuksia viestintään, mutta se herättää myös huolia yksityisyyden, tietoturvan ja verkossa tapahtuvan manipuloinnin suhteen. Viestintäammattilaisten on navigoitava näissä haasteissa käyttäjien oikeuksia kunnioittaen ja varmistettava eettinen ja läpinäkyvä datan käyttö. Poliittiset kampanjat luottavat yhä enemmän dataan pohjautuvaan kohdentamiseen äänestäjien tavoittamiseksi – siksi pohdinnat tietosuojasta, käyttäjien suostumuksesta ja algoritmien läpinäkyvyydestä ovat keskeisiä.

  • Eettinen päätöksenteko
    Eettinen päätöksenteko on viestinnän tekemisen ytimessä; noudatamme eettisiä periaatteita ja ohjeita – harkitsemme ja tiedostamme toimiemme mahdolliset seuraukset. Viestintäammattilaiset kehittävät eettisyyttä ja vastuullisuuden kulttuuria organisaatioissaan, he tarjoavat koulutusta ja tukea eettiseen päätöksentekoon organisaation kaikilla tasoilla.

ProComin jäsenet ovat automaattisesti myös Global Alliance:n jäseniä – tervetuloa siis mukaan #EthicsMonth- ohjelmaan! Luvassa on muun muassa nämä kaikille avoimet ja maksuttomat webinaarit:

February 15 at 12-13 GMT – a free webinar on:
Ethics in Action: Thriving through Conflicts and Crises

February 22 at 10-12 GMT – a free webinar on:
Organizational Trust in the Privacy Economy

February 29 at 14-15 GMT – a free webinar on:
Communication dilemmas in the era of AI

Kirjoittaja

  • Kia Haring

    Director, Ethics and Standards, Global Alliance for Public Relations and Communication Managent & SVP, Communications, Public Affairs & Sustainability, VR Goup

    Kia on viestinnästä, yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaava johtaja ja johtoryhmän jäsen VR-Yhtymässä sekä Global Alliancen hallituksen jäsen vastuullaan etiikka ja standardit.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös