Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Vaikuttava viestintä on strategista, mutta siitä tehdään liian vaikeaa

Viestintä on noussut yhdeksi organisaatioiden strategisista kulmakivistä. Viestintää ajatellaan usein kuitenkin liian monimutkaisesti. Se saattaa olla organisaatioissa hajautettu liian laajalle, sitä ei ole vastuutettu selkeästi tai sen todellinen merkitys jää epäselväksi. Ulkoinen viestintä ei ole irrallinen osa organisaatiota – se on liiketoimintaa ja brändityötä tukeva ja niitä edistävä tekijä.

Julkaistu

Viestinnän ala 2023 -tutkimuksesta* selvisi, että viestinnän johtamisen tärkeimpinä strategisina kysymyksinä pidetään viestinnän roolin vahvistamista strategisena toimintana sekä luottamuksen rakentamista ja ylläpitämistä. Viestinnän merkitys tunnettuuden, maineen ja liiketoiminnan tukemisessa on laajasti tunnistettu, mutta käytännössä viestintää ei välttämättä tehdä tavoitteellisesti ja systemaattisesti.

Hyvä viestintä ei ole pelkkää näkyvyyttä – se on tavoitteellista ja suunnitelmallista vaikuttamista. Mahdollisuuksia on aina enemmän kuin resursseja. Strateginen viestinnän suunnittelu auttaa tunnistamaan mahdollisuuksien keskeltä olennaisen ja priorisoimaan omaa tekemistä parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Tällöin tekeminen helpottuu ja viestintä tukee läpileikkaavasti koko organisaatiota.

Ulkoisen viestinnän onnistuminen edellyttää keskittymistä olennaiseen

Ensimmäinen askel olennaisen tunnistamisessa on organisaation nykytilan ymmärtäminen. Kartoitetaan se, mitä organisaatio haluaa viestiä ulospäin ja mitkä viestit ovat liiketoiminnan kannalta tärkeitä. Haluammeko rakentaa tiettyä brändipositiota tai ajatusjohtajuutta, vai esimerkiksi vahvistaa sidosryhmäsuhteita ja luottamusta?

On tärkeää seurata ajankohtaisia ilmiöitä ja keskusteluja, jotka tarjoavat mahdollisuuksia keskustelun aloittamiseen tai niihin osallistumiseen. Ulkoinen viestintä ei voi elää irrallaan ympäristöstään, vaan se suhteutuu aina mediassa käynnissä olevaan keskusteluun. Keskusteluun kannattaa osallistua proaktiivisesti omista lähtökohdista eikä odottaa, milloin tulee vedetyksi siihen mukaan.

Viestinnän suunnitelma on strategian pohjalta jalostettu käytännön väline viestinnän tavoitteiden saavuttamiseksi. Se tuo säännöllisyyttä ja selkeyttä tekemiseen sekä varmistaa, että viestintä tukee organisaation strategiaa. Viestinnän suunnitelmassa on tärkeää olla tarkkana siitä, miten resurssit kohdennetaan ja miten saadaan aikaan suurin vaikuttavuus. Ulkoista viestintää kannattaa pilkkoa konkreettisiksi toimenpiteiksi, jotka tuovat johdonmukaisuutta ja tehokkuutta tekemiseen.

Liiketoiminnan tavoitteet ja mittarit ohjaavat viestintää

Olennaisen tunnistaminen vaatii myös selkeitä tavoitteita. Viestintästrategian liittäminen osaksi liiketoiminnallisia tavoitteita tehostaa viestinnän hyötyjä. Tavoitteet voivat liittyä esimerkiksi organisaation tunnettuuden lisäämiseen, asiantuntijastatuksen vahvistamiseen tai kriisiviestinnän hallintaan.

Kun tavoitteet on määritelty, viestintä voidaan kohdistaa tehokkaasti niihin toimenpiteisiin, jotka parhaiten tukevat näitä päämääriä. Myös liiketoiminnan kannalta tärkeät viestit pysyvät suunnitelmassa mukana, ja uusia viestinnän mahdollisuuksia pystytään tunnistamaan.

Tuloksellinen ulkoinen viestintä vaati tavoitteiden lisäksi pitkäjänteistä mittaamista. Silti vain vajaa puolet organisaatioista mittaa viestintää ja sen vaikuttavuutta säännöllisesti*. Viestinnän mittaaminen ja oikeiden mittareiden käyttö auttavat kohdistamaan tekemistä toimenpiteisiin, joilla on eniten vaikuttavuutta.

Mittarit voivat liittyä esimerkiksi mediassa saavutettuun näkyvyyteen, sidosryhmien sitoutumiseen tai liiketoiminnallisiin tuloksiin. Mittaamalla pystytään seuraamaan viestinnän toimenpiteillä saatua vaikutusta pidemmällä aikavälillä. Ilman mittaamista ulkoinen viestintä jää helposti reaktiiviseksi, eikä sen merkitystä voida tarkasti arvioida. Kun viestintää mitataan kiinteästi liiketoimintaan sidotuilla mittareilla, tukee viestintä parhaiten liiketoiminnan kehitystä.

Tärkeintä on kuitenkin teot, ei puheet

Vaikuttava ulkoinen viestintä on ennen kaikkea tekoja. Laajat strategiat, tarkat suunnitelmat ja monipuoliset mittaristot ovat yhdentekeviä ilman tekoja ja viestinnän toimeenpanoa.

Ketterä viestijä uskaltaa kokeilla, oppia ja kehittää viestintää tulosten ja tekojen perusteella. Tämän vuoksi viestinnässä olennaiseen keskittyminen ja asioiden tiukka priorisointi auttaa tarttumaan toimeen.

Lähteet:

ProCom: Viestinnän ala 2023 -tutkimus
Darling: Vaikuttavan viestinnän KISS-opas

Kirjoittajat

  • Henna Kärkkäinen

    viestintäkonsultti, osakas, viestintätoimisto Darling

    Henna on toiminut strategisen viestinnän konsulttina ja suunnittelijana yli 15 vuotta. Hennan ydinosaamista on mm. mediaviestintä ja PR sekä viestintästrategiat. Henna on tehnyt yhteistyötä usean tunnetun brändin kanssa, varsinkin matkailu- ja elämysteollisuudessa.

    Lue lisää kirjoittajalta
  • Anna Lehtisalo

    viestintäkonsultti, osakas, viestintätoimisto Darling & hallitusammattilainen

    Anna on työskennellyt strategisen viestinnän ja vaikuttamisen parissa lähes 20 vuotta. Annan ydinosaamisen kuuluu mm. viestinnän strateginen suunnittelu, kriisiviestintä ja edunvalvonta. Lisäksi Anna vaikuttaa useammassa hallituksessa.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös