Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Kirsi Pihasta ei tarvitse arvailla, mitä mieltä hän on.

– Olen luonteeltani suorasukainen ja vaadin suoruutta myös omilta alaisiltani, toteaa Kirsi Piha, Ellun Kanojen perustaja.

Kirsillä ei turhaan komeile tittelissään sana mahdollisuus. Hän näkee yhteiskunnan ja viestinnän samoin silmin kuin kevään ylioppilas: tulevaisuuden täynnä upeaa potentiaalia. Mahdollisuusviestintäjohtaja Piha pyrkii todistamaan, että viestintä voi vauhdittaa liiketoimintaa ja luoda kilpailuetua.

Varovainen viestintäkulttuurimme

Kirsin mielestä suomalainen viestintäkulttuuri on arkaa. Viestintä keskittyy liikaa kriisien välttämiseen ja perinteiseen tiedottamiseen vuorovaikutuksen sijasta. Tarvittaisiin oikeanlaista growth mindsettia sekä tietenkin reippaita ja ennakkoluulottomia yksilöitä.

– Pidän amerikkalaisten yritysten rohkeudesta viestiä ja reagoida erilaisiin tilanteisiin. Ennen yrityksillä piti olla muskeleita, nyt tarvitaan nopeutta, Kirsi toteaa.

Rohkeuden puute toistuu teemana Kirsin järjestämillä Toimariaamiaisilla. Pomot kaipaavat omilta viestintätiimeiltään jotakin muuta kuin tekstien hiomista ja sterilisointia.

– Yleisin toimitusjohtajien kysymys kuuluu, pitääkö heidän toimia Twitterissä. Aluksi tämä huvitti minua, mutta sitten tajusin, että Twitter-osaaminen on osa uutta kommunikatiivista kulttuuria ja sisältyy johtajan pätevyysvaatimuksiin: Kyse ei ole pelkästä Twitteristä vaan toimarin on osattava viestiä aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti.

Suomalainen arka viestintäkulttuuri saa Kirsiltä sulan hattuun rehellisyydestä.

– Välillä olemme jopa yltiörehellisiä. Positiivisistakaan asioista ei kuitenkaan uskalleta rinta rottingilla kertoa, koska epäilemme, että eiväthän asiat sentään ihan niin hyvin ole.

– Jos rehellisyys yhdistettäisiin rohkeuteen, meillä olisi todella kiinnostava organisaatio- ja viestintäkulttuuri, Kirsi innostuu.

Siirtyminen hallinnon kulttuurista johtamisen ja rakentamisen kulttuuriin toisi Kirsin mukaan vauhtia suomalaiseen bisnekseen ja yhteiskuntaan.

– Prosessit ja yksilöiden tavat ohjaavat aina tekemistä. Näitä on todella vaikea muuttaa.

Viestijän pitäisi joka aamu herätessään katsoa ympärilleen ja pohtia, mihin yhteiskunnalliseen keskusteluun oma organisaatio voisi tarttua.

Onneksi moni tekee jo tätä, Kirsi kehuu.

Puhu, älä uhriudu

Kokoomuksen entisen puoluesihteerin Taru Tujusen ottaessa Ellun Kanojen nokkamiehen paikan Kirsille on jäänyt enemmän aikaa asiakkaille ja yrityksen kehittämiselle.

– Nautin siitä, että saan ratkoa asiakkaiden ongelmia. Nopean kasvun myötä on myös oleellista panostaa yrityskulttuuriin ja siihen, miten säilytämme omaleimaisen tapamme toimia.

Tarmokas bisnesnainen perusti alun perin oman firman, koska halusi kivan paikan tehdä töitä. Hän halusi rakentaa uudenlaista puhumisen kulttuuria.

– Puhu itse, äläkä tee sitä toisten kautta. Jokaisen yksilön tulee kantaa vastuu omasta ja yhteisestä viestinnästä. Sisäistä viestintää on yleensä riittävästi, mutta jos siihen ei itse osallistu, on helppo uhriutua.

Se, että jokainen työntekijä – ei pelkkä viestintäosasto – vastaa omalta osaltaan viestintäkulttuurista ja viestintäkanavat avataan aidosti kaikkien käyttöön, muuttaa organisaatiota. Kontrollia ei enää tarvita.

Arvostan viestijöitä, jotka menevät epämukavuusalueelleen ja päättävät oppia, kasvaa ja muuttaa asioita, Kirsi sanoo.

#Vaalit2015

Entisenä poliitikkona Kirsi on seurannut vaaleja hyvin tarkasti. Poliittinen viestintä on nopeampaa kuin yritysten viestintäkulttuuri ja se myös perustuu ensisijaisesti viestintään eikä maksettuun mainontaan.

– Some saattaa lisätä yllättävän ilkeitä sävyjä keskusteluun. Toisinaan ajattelen, että onneksi lähdin politiikasta pois.

Raakaa, julmaa, henkilöityvää? Kirsin mukaan politiikassa valuuttana ovat poliitikot itse, henkilöt. Vaikka poliittinen keskustelukulttuuri vaikuttaisi rohkealta, se ei tue vuorovaikutusta:

– Yhteiskunnallinen keskustelu on kolumnisoitunut. Aitoa dialogia ei käydä, kirjoitetaan vain vastakkaisia kolumneja eri medioihin, itsekin kolumnistina toimiva Kirsi analysoi.

Hän on huolissaan myös siitä, että politiikan agenda syntyy politiikan ulkopuolella. Politiikka on tavallaan rikki. Siinä ei tehdä ennakoivasti päätöksiä, vaan reagoidaan asioihin.

Kansalaisilla on äänestysvallan lisäksi kommunikaatiovaltaa, mikä on hyvä asia. Somen avulla he voivat vaikuttaa poliittisiin päätöksentekijöihin, jotka puolestaan eivät halua tehdä epäsuosittuja päätöksiä. Tässä kehityksessä on Kirsin mukaan myös vaaransa:

– Minuun teki nuorena kansanedustajana vaikutuksen Harri Holkerin sanat: ”Kansanedustajan ei pidä tyytyä olemaan kansalaisten peili – oikea poliitikko johtaa asioita eteenpäin”.

Kirjoittaja

  • Minna-Liisa Nurmilaakso

    viestinnän asiantuntija, Sweco

    Minna-Liisa Nurmilaakso työskentelee viestinnän asiantuntijana rakennetun ympäristön ja teollisuuden suunnittelutoimisto Swecolla. Hänen vastuullaan on organisaation sisäinen viestintä, työnantajamielikuvan kehittäminen sekä monimuotoisuus ja inklusiivisuus yhdessä HR-tiimin kanssa. Minna-Liisa nauttii erityisesti kohtaamisista muiden swecolaisten kanssa ja kehitysaskeleista, joita 3 000 hengen organisaatiossa on viime vuosina otettu työyhteisön kehittämisessä. Aiemmin Minna-Liisa työskenteli viestintäpäällikkönä ProComissa.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös