Koulutuspäivät
Tutustu viestinnän johtamisen koulutuskokonaisuuden monipuolisiin koulutuspäiviin!
Suorittaessasi johtamisviestinnän koulutuskokonaisuutta voit halutessasi käydä kaikki kahdeksan koulutuspäivää + johdannon. Todistuksen saamiseen tarvitaan 6 suoritettua koulutuspäivää ja oppimispäiväkirja.
Yksittäisiin vuoden 2023 johtamisviestinnän koulutuspäiviin voit ilmoittautua tapahtumakalenterissamme.
Johtamisviestinnän ammattilaisuus pitää sisällään seuraavat koulutuspäivät:
Tarve viestinnän johtamiselle kasvaa, koska viestinnän rooli on muuttumassa pelkästä tukiprosessista strategisen johtamisen ytimeen kuuluvaksi osa-alueeksi. Organisaatioiden viestinnän johtaminen sisältää myös viestivän henkilöstön kouluttamista. Koulutuksessa käymme läpi viestinnän johtamista eri näkökulmista. Pohdimme muun muassa eri strategiatyyppejä, niiden rakentamista ja käytäntöön viemistä. Perehdymme myös viestintäammattilaisen rooleihin viestinnän strategisessa ja operatiivisessa johtamisessa sekä siihen, millaiset ominaisuudet yhdistävät viestinnän huipputiimejä. Huomion kohteena ovat esimerkiksi työyhteisöviestintä, sidosryhmätyö, vastuullisuusviestintä, vaikuttamistyö ja maine, sekä mediat ja julkisuudet.
Kouluttajat: Elisa Juholin
Koulutuksessa opit käytännönläheisesti, minkälainen organisaatiokulttuuri auttavat teitä organisaationa pääsemään tavoitteisiinne, ja mikä on johdon rooli viestinnän onnistumisessa.
- Miten johtaja voi omassa työssään tunnistaa herkemmin toimintaympäristön ilmiöt ja niiden vaikutukset organisaatiokulttuuriin?
- Miten hän voi paremmin pitää huolta sekä omista että työntekijöidensä voimavaroista?
- Miten olla jämäkkä mutta inhimillinen?
- Miten varmistaa omassa työssä ja työpaikan kulttuurin kehittämisessä keskinäinen arvostus sekä diversiteetin ja inklusiivisuuden vaaliminen?
Koulutus perustuu valmentajan kokemukseen ja näkemykseen johtajien työstä ja sen kiperimmistäkin hetkistä.
Kouluttaja: Anna Ståhle (ent. Sorainen)
Tässä koulutuspäivässä käydään lävitse keskeiset termit ja johtamisviestinnän osa-alueet etiikan ja vastuullisuuden näkökulmasta sekä niiden käytännön soveltamista esimerkein. Päivän jälkeen osallistujilla on selkeä käsitys siitä, miten etiikka ja vastuullisuus konkretisoituvat johtamisviestinnässä, ja miten ne tulee ottaa huomioon käytännön tilanteissa.
Koulutuksessa käymme läpi seuraavia aiheita:
- Johdattelua aiheeseen: Johtamisen siirtymiä etiikan ja vastuullisuuden näkökulmasta
- Käsitteet haltuun: Johtajuus ja johtaminen – etiikka ja vastuullisuus johtamisviestinnässä
- Etiikan ja vastuullisuuden soveltamista johtamisviestinnässä
- Riskien tunnistaminen ja varautuminen
- Yhteenveto: eettinen ja vastuullinen johtamisviestintä
Kouluttaja: Elisa Juholin
Sinua pyydetään esiintymään. Hihkaisetko ilosta vai alatko välittömästi jännittää? Mieleen voi tulla kokemus mediahaastattelusta, satapäisestä live-yleisöstä, henkilöstötilaisuudesta, virtuaalilähetyksestä studiolta tai tärkeästä neuvottelutilanteesta. Esiintyminen on oleellinen osa asiantuntijan ja johtajan ammattitaitoa. Onnistuminen ei vaadi poikkeuksellista karismaa, vaan valmistautumista, läsnäoloa, itseluottamusta ja harjoittelua.
Tämä koulutuspäivä auttaa sinua onnistumaan erilaisissa esiintymistilanteissa. Valmennus tarjoilee vinkkejä ja välineitä, joilla saat yleisösi kuuntelemaan, kiinnostumaan, innostumaan ja toimimaan. Parhaimmillaan esiintymistilanne vakuuttaa ja herättää luottamusta sekä auttaa viestin perillemenoa, ja sen myötä organisaatiosi strategisten tavoitteiden toteutumista. Paneudumme myös mediayhteistyöhön ja haastattelutilanteisiin. Miten saada huomiota, kun ääntä ja mölyä on niin paljon? Miten vakuuttaa ja herättää luottamusta haastattelussa? Mitä sanoa ja olla sanomatta?
Kuten viime ajat ovat osoittaneet, erityisen kipeästi luottamusta herättävää esiintymistä kaivataan kriisin ja epävarmuuden keskellä. Tämän koulutuspäivän jälkeen seisot yleisösi edessä vakaammin myös kriisin horjuttaessa.
Koulutuksen sisältö
- Vakuuttavan ja luottamusta herättävän esiintymisen elementit
- Nonverbaalisen viestinnän merkitys ja keinot
- Mediahaastattelu esiintymistilanteena
- Kriisitilanteen erityispiirteet
- Vinkit mieleenpainuvan esityksen suunnitteluun ja toteutukseen
Kouluttaja: Anna Ståhle (ent. Sorainen)
Viestintä nähdään usein syynä sille, että muutokset epäonnistuvat tai eivät toteudu halutulla tavalla. Mutta millainen ja keiden viestintä – mistä puhumme kun puhumme muutosviestinnästä? Muutoksia tapahtuu kaiken aikaa suunnitellusti, odotetusti ja täysin odottamatta. Hybridissä mediaympäristössä vaatimukset kasvavat. Viestintä on aina muutosten keskiössä, ja se jakautuu useille osapuolille. Viestinnän strateginen ymmärrys ja johtaminen, osaaminen, teknologia ja muut resurssit ovat tärkeässä roolissa muutoksen kaikissa vaiheissa.
Koulutuspäivän tavoitteena on ensiksikin syventää ymmärrystä erilaisista muutoksista ja viestinnän roolista muutosten elinkaarella. Toiseksi käsittelemme erilaisia viestinnän strategioita ja käytännön ratkaisuja erilaisiin muutostilanteisiin. Koulutuspäivä perustuu ajankohtaiseen muutosviestinnän tutkimukseen, jota ryyditämme ajankohtaisin esimerkein. Päivän päätteeksi luomme askelmerkkejä toimivaan muutosviestintään.
Kouluttaja: Elisa Juholin
Kuvaus tulossa pian!
Kouluttajat: Jenni Vuorio ja Pipsa-Lotta Marjamäki
Tämä koulutuspäivä yhdistää tehokkaasti strategisen, operatiivisen ja inhimillisen näkökulman maineen analysointiin, kriisien ennakointiin ja ennaltaehkäisemiseen, kriisitilanteen hoitamiseen ja myrskyistä selviytymiseen. Maineenhallinnan ja kriisiviestinnän koulutuspäivä on tehokas, laaja-alaiseen kokemukseen nojaava kokonaisuus, joka auttaa ymmärtämään maineen ulottuvuuksien ja kriisitilanteiden välisen yhteyden. Kouluttaja Anna Sorainen uskoo, että rehellisyys organisaation haasteiden edessä ja rohkea oman toiminnan analysointi ovat paras mainevakuutus. Tule mukaan kasvattamaan organisaatiosi kriisinkestävyyttä – ja myös omaasi.
Kouluttaja: Anna Ståhle (ent. Sorainen)
Viestintä on vaikuttavaa silloin, kun se linjataan organisaation strategiasta. Vaikuttavalla viestinnällä on konkreettiset ja mitattavat tavoitteet. Koulutuspäivä antaa niin viestintäjohdolle kuin viestijöille laajennetun näkökulman viestinnän mittaamiseen sekä konkreettiset työkalut viestinnän vaikuttavuuden mittariston rakentamiseen. Hyvät mittarit auttavat organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa. Päivän aikana käymme läpi myös organisaation viestinnän tilannekuvan tärkeyden ja avaamme, millaista apua viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen tuo käytännön viestintätöiden organisoitiin. Viestintä on yhä edelleen usein paineista ja sirpaleista. Siksi on hyvä keskittyä asioihin, joihin viestinnällä voi todella vaikuttaa.
Koulutuspäivän sisältö:
- Viestinnän tilannekuva
- Miksi mitata viestintää?
- Mittaamisen harhakuvat digiajassa
- Miten mitata viestinnän vaikuttavuutta?
- Perusperiaatteet ja harjoituksia
- Oman mittariston laatiminen
Kouluttaja: Elisa Juholin
Niin kauan kuin viestintää ei mielletä osaksi asiantuntijoiden työnkuvaa, moniääninen, aito ja vaikuttava viestintä on vastatuulessa. Ja toisaalta niin kauan, kuin asiantuntijaviestintää ei johdeta tavoitteellisesti, viestintä voi olla liiankin moniäänistä ja hajanaista tuottaakseen haluttuja tuloksia. Kumpi edellisistä haasteesi onkin, nappaa tästä inspiroivasta ja käytännönläheisestä koulutuksesta parhaat vinkit viestintäkulttuurin kehittämiseen ja siihen, miten asiantuntijoita innostetaan ja sitoutetaan viestintään.
Koulutuspäivässä käsitellään kahta polttavaa teemaa:
1) Miten ymmärryttää oma organisaatio asiantuntijaviestinnän tärkeydestä?
2) Miten johtaa ja fasilitoida asiantuntijaviestintää tuloksellisesti?
Tätä koulutusta ei kannata missata! Vain harvoin koossa on tällainen määrä kokemusperäistä tietoa ja työkaluja siihen, miten asiantuntijaviestintä saadaan vauhtiin ja tuottamaan tulosta.
Kouluttaja: Ella Koota, Valoria
Pidätämme oikeudet muutoksiin ja muutokset koulutuspäivien sisällöissä mahdollisia.