Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Tuomaristo ja arviointialueet

Oma Media -tuomaristossa on omat tuomarit sisällöille, vastuullisuudelle, visuaalisuudelle, käyttäjälähtöisyydelle ja vaikuttavuudelle, podcasteille ja vuosikertomusten toimintakertomukselle ja tilinpäätökselle.

Sisällöt

Raine Tiessalo

Raine Tiessalo on kokoomuksen viestintä- ja yhteyspäällikkö. Aiemmin Tiessalo on työskennellyt Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajana, globaalin sijoittajauutistoimisto Bloomberg Newsin toimittajana ja Ylen kirjeenvaihtajana Pariisissa. Tiessalo perusti 2019–2020 Suomen suurimpien yritysten johtajille suunnatun MustRead Executive -uutiskirjemedian toimien samalla julkaisun päätoimittajana. Tiessalo on toiminut myös johtajana viestintätoimisto Kreabilla.

SISÄLTÖJEN ARVIOINTI: Raine arvioi kilpailussa medioiden sisältöjen laatua ja luettavuutta muun muassa kielen ja rakenteen, uskottavuuden, hyödyllisyyden ja palvelun näkökulmista sekä kuinka sisällöllä onnistutaan tuomaan oman organisaation erityisosaamista esiin.

Medioiden sisällöissä arvioidaan niiden laatua ja luettavuutta muun muassa kielen ja rakenteen, uskottavuuden, hyödyllisyyden ja palvelun näkökulmista sekä kuinka sisällöllä onnistutaan tuomaan oman organisaation erityisosaamista esiin.

Visuaalisuus

Tuija Tarkiainen

Tuija Tarkiainen on palkittu graafinen suunnittelija ja AD, jonka sydän lämpenee typografialle ja julkaisusuunnittelulle. Hänellä on vankka kokemus aikakauslehtien visuaalisen ilmeen suunnittelusta, konseptoinnista sekä taitosta. Vuodesta 2021 lähtien hän on toiminut AD:nä omassa identiteetti- ja julkaisusuunnitteluun erikoistuneessa yrityksessään.

Vapaa-aikanaan Tuija harrastaa metsähortoilua, uintia ja joogaa sekä taidetta sen liki kaikissa olomuodoissa. Tuija on yksi typografiaa ja designia/taidetta yhdistävän TypoCraftHelsinki -tapahtuman perustajajäsenistä.

VISUAALISUUDEN ARVIOINTI: Medioiden visuaalisuutta Tuija arvioi houkuttelevuuden, puhuttelevuuden, käyttäjäystävällisyyden, brändikokemuksen sekä innovatiivisuuden näkökulmista.

Käytetäänkö typografiaa, värejä ja kuvamaailmaa johdonmukaisesti suhteessa brändin identiteettiin? Onko visuaalisuudessa jokin kutkuttava tai kiehtova kiinnostusta lisäävä elementti? Saako typografia roolin myös tunnelman luojana?

Vastuullisuus, vuosikertomukset

Riikka Rantakari

Riikka Rantakari (VTM) on kestävän kehityksen ja vastuullisuuden asiantuntija, jonka missiona on auttaa yrityksiä ja organisaatioita toimimaan kestävästi ja vastuullisesti. Hän on yli 20 vuotta kestäneen vastuullisuusuransa aikana ollut kehittämässä kymmenien yritysten vastuullisuusstrategioita, -ohjelmia ja -viestintää. Riikka on avoimen sidosryhmäyhteistyön ja läpinäkyvän viestinnän puolestapuhuja sekä kannustaa hyödyntämään raportointia niin johtamisen kuin viestinnän työkaluna. Riikka toimii vuonna 2010 perustamansa FitComm Oy:n toimitusjohtajana sekä ProComin kestävän kehityksen viestinnän verkoston puheenjohtajana. FitComm on yritysvastuuverkosto FIBS ry:n virallinen partneri.

Vapaa-ajalla Riikan tapaa liikkumasta perheen kanssa kävellen, juosten, hiihtäen, pyöräillen, puntteja nostellen. Lisäksi Riikka valmentaa jalkapalloa ja toimii luottamushenkilönä eri yhdistyksissä.

VUOSIKERTOMUSTEN VASTUULLISUUDEN ARVIOINTI: Vuosikertomusten vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulman arvioinnissa kiinnitetään huomioita seuraaviin seikkoihin: strategisuus, olennaisuus, tavoitteet ja toimenpiteet, tulevaisuus sekä selkeys. Myös raportointivaatimusten muutoksiin vastaaminen ja valmistautuminen huomioidaan.

Toimintakertomus & tilinpäätös, vuosikertomukset

Tero Huovinen

Tero Huovinen on pian jo 25 vuoden ajan työskennellyt pörssiyhtiöiden viestinnän, talous- ja vastuullisuusasioiden parissa ja hänellä on laaja kokemus yhtiöiden talousraportoinnista isoissa kansainvälisissä organisaatioissa, kuten Kemirassa ja Teliassa. Teron intohimona on yritysten taloudellisen brändin vahvistaminen niin taloudellisen suoriutumisen kuin viestinnällisen vaikuttamisen kautta.

Tero työskentelee tällä hetkellä Milttonissa johtavana asiantuntijana ja on viimeisen kahden vuoden aikana saanut olla vaikuttamassa useiden yhtiöiden pörssitaipaleen alkuun listautumisprojektien kautta. Lisäksi Tero on ProComin hallituksen jäsen ja talousvaliokunnan puheenjohtaja. Hän on myös toiminut muun muassa Kemianteollisuus Ry:n viestintävaliokunnan puheenjohtajana ja Suomen IR-yhdistyksen hallituksen jäsenenä (mm. varapuheenjohtajana).

Vapaa-ajallaan Tero vie lapsiaan jalkapalloharjoituksiin ja laskettelurinteeseen sekä mökkeilemään. Jos aikaa riittää, Tero pelaa mielellään salibandya tai tekee pitkän kävelylenkin.

TOIMINTAKERTOMUKSEN JA TILINPÄÄTÖKSEN ARVIONTI: Taloudellisen katsauksen osalta arvioinnissa kiinnitetään huomiota raportoinnin avoimuuteen, oleellisten tietojen selkeään esittämiseen ja raportin käyttäjäystävällisyyteen.

Vaikuttavuus ja käyttäjälähtöisyys

Kaisa Alapartanen

Kaisa Alapartanen (KTM) on viestinnän konsultti sekä käyttäjäkeskeisen oman median rakentamisen asiantuntija. Kaisa on toiminut organisaation oman median rakentamisen parissa jo lähes 20 vuotta. Digitaalinen palvelukehitys, käyttäjän osallistavat menetelmät sekä asiakaskokemuksen optimointi sisältöjen avulla ovat Kaisan ydinosaamista. Vapaa-ajalla Kaisaa liikuttaa jooga, juoksu ja jazz-laulu.

VAIKUTTAVUUDEN JA KÄYTTÄJÄLÄHTÖISYYDEN ARVIOINTI: Kaisa arvioi medioiden vaikuttavuutta eli sitä, miten vahva median konsepti on ja kuinka käyttäjälähtöisesti mediaa rakennetaan. Vaikuttavuuden arvioinnin perustana on oman median konsepti, johon median sidosryhmät ja tavoitteet on määritelty. Vaikuttava media palvelee sidosryhmiä ja toteuttaa organisaation strategiaa. Vaikuttavuutta voi olla yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen tai kuluttajien käytöksen muuttaminen – kunhan tavoite on selkeä ja sitä arvioidaan jatkuvasti.

Käyttäjälähtöisyyden osalta tutkitaan median rakenteellisia ratkaisuja ja käytettävyyttä. Millaista toimintaa ja tunnetta median pitäisi käyttäjässä herättää, jotta tavoiteltava vaikuttavuus on mahdollista saavuttaa? Käytettävyyttä arvioidaan suhteessa medialle asetettuihin tavoitteisiin mutta myös osana organisaation muuta mediakokonaisuutta.

Podcastit

Juhani Pajunen

Juhani Pajunen on Suomen suurimman podcast-tuotantoyhtiö Suomen Podcastmedian perustaja ja hänellä on 20 vuoden kokemus audion käytöstä viestinnän työkaluna. Ennen Podcastmediaa hän on työskennellyt viestintätoimistoissa ja STT:llä. Juhani toimii myös neuvonantajana Viestintätoimisto Sourcessa ja oli tuomaroimassa Finnish Communications Awardisia viime vuonna.

PODCASTIEN ARVIOINTI: Juhani arvioi Oma Mediassa podcasteja ja keskittyy arviossaan siihen, millainen bisneshaaste podcastin taustalla on ollut ja miten podcast on siihen vaikuttanut. Lisäksi Juhani keskittyy podcastin tulosten mittarointiin, etenkin muihin kuin kuuntelumääriin, sekä podcastin rakenteen eheyden arviointiin.

Pidätämme oikeudet muutoksiin.