Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Tuomaristo ja arviointialueet

Oma Media 2022 -tuomaristossa on omat tuomarit sisällöille, vastuullisuudelle, visuaalisuudelle, vaikuttavuudelle, käytettävyydelle, podcasteille ja vuosikertomusten toimintakertomukselle ja tilinpäätökselle.

Sisällöt

Raine Tiessalo

Raine Tiessalo on Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö. Aiemmin Tiessalo on työskennellyt globaalin sijoittajauutistoimisto Bloomberg Newsin toimittajana ja Ylen kirjeenvaihtajana Pariisissa. Tiessalo perusti 2019–2020 Suomen suurimpien yritysten johtajille suunnatun MustRead Executive -uutiskirjemedian toimien samalla julkaisun päätoimittajana. Tiessalo on toiminut myös johtajana viestintätoimisto Kreabilla.

SISÄLTÖJEN ARVIOINTI: Raine arvioi kilpailussa medioiden sisältöjen laatua ja luettavuutta muun muassa kielen ja rakenteen, uskottavuuden, hyödyllisyyden ja palvelun näkökulmista sekä kuinka sisällöllä onnistutaan tuomaan oman organisaation erityisosaamista esiin.

Medioiden sisällöissä arvioidaan niiden laatua ja luettavuutta muun muassa kielen ja rakenteen, uskottavuuden, hyödyllisyyden ja palvelun näkökulmista sekä kuinka sisällöllä onnistutaan tuomaan oman organisaation erityisosaamista esiin.

Vaikuttavuus

Terttu Sopanen

Terttu Sopanen (KTM) on strategisen viestinnän kehittäjä, jolla on pitkä kokemus eri organisaatioiden viestinnän ja markkinoinnin esimies- ja asiantuntijatehtävistä. Terttu haluaa lisätä asiakasymmärrystä ja parantaa organisaatioiden ja sidosryhmien välistä keskustelua. Viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen, viestintä- ja sisältöstrategiat, monikanavaisuus ja asiantuntijaviestintä saavat hänet syttymään. Vapaalla parasta herkkua on kokkailu ja mikä tahansa liikunta, jossa saa päästellä täysillä.

VAIKUTTAVUUDEN ARVIOINTI: Terttu arvioi medioiden vaikuttavuutta ja sidosryhmien ymmärtämistä: Kenelle media on tarkoitettu ja mitä hyötyä se käyttäjälleen tarjoaa? Miten media onnistuu sanoittamaan merkitystään kohderyhmälleen? Miten strategiset tavoitteet ja vaikuttavuuden mittarit on määritelty?

Visuaalisuus

Petri Salmela

Petri Salmela on graafisen suunnittelun toimisto Dog Designin AD ja yksi kolmesta perustajaosakkaasta. Hän suunnittelee visuaalisia ilmeitä ja huolehtii niiden toteutumisesta laadukkaasti asiakkaiden kaikessa viestinnässä. Salmelan visuaalisen viestinnän osaamista tukee kokemus AD- ja graafikkotyöstä eri lehtitaloissa ja rakkaus kirjamuotoiluun. Nyt hän on myös tarttunut liikkuvan kuvan haasteisiin. Vapaa-aikana hänet löytää usein puutarhasta tai metsästä.

VISUAALISUUDEN ARVIOINTI: Oma Media -arviossa Petrin näkökulma on ­visuaalisuudessa. Jokainen organisaatiosta lähtevä viesti on osa identiteettiä ja siinä ulkoasu on tärkeässä osassa. Onnistuessaan visuaalinen ilme tukee brändiä, sekä auttaa tiedon löytymistä ja ymmärtämistä.

Organisaatiomedioita arvioidaan visuaalisuuden näkökulmasta: Hyvä organisaatiomedian ilme auttaa tiedon löytämistä ja ymmärtämistä, ja media on osa organisaation viestintäkokonaisuutta. Onnistunut media ylläpitää ja rakentaa yhtenäistä visuaalista identiteettiä ja erottaa sen muista vastaavista.

Käytettävyys

Kaisa Alapartanen

Kaisa Alapartanen (KTM) on viestinnän konsultti sekä käyttäjäkeskeisen oman median rakentamisen asiantuntija. Kaisa on toiminut organisaation oman median rakentamisen parissa jo lähes 20 vuotta. Digitaalinen palvelukehitys, käyttäjän osallistavat menetelmät sekä asiakaskokemuksen optimointi sisältöjen avulla ovat Kaisan ydinosaamista. Vapaa-ajalla Kaisaa liikuttaa jooga, juoksu ja jazz-laulu.

KÄYTETTÄVYYDEN ARVIOINTI: Kaisa arvioi medioiden käytettävyyttä eli sitä, miten helppoa, tehokasta ja tunteita herättävää oman median käyttö on. Medioissa arvioidaan niiden käytettävyyttä ja käyttäjälähtöisyyttä sekä valitun kanavan puhuttelevuutta ja toimintaa. Millaiset rakenteelliset keinot tukevat tai heikentävät median kuluttamista? Millaista toimintaa tai tunnetta media herättää käyttäjässä? Käytettävyyttä arvioidaan suhteessa medialle asetettuihin tavoitteisiin mutta myös osana organisaation muuta mediakokonaisuutta.

Vastuullisuus

Heidi Korva

Heidi Korva (YTM) on viestintästrategi, konsultti ja kouluttaja, joka on tehnyt töitä vastuullisuusviestinnän parissa 15 vuoden ajan. Hän auttaa asiakkaitaan vastuullisuusviestinnän kehitysprojekteissa ja innostuu strategisesta viestinnästä ja muutoksen aikaan saamisesta. Heidi on myös Procomin Vuoden viestintäammattilainen 2015. Vapaa-ajalla hän kirmaa metsissä lenkkikengät tai sukset jalassa.

VASTUULLISUUDEN ARVIOINTI: Heidi arvioi Oma Media -arviossa medioiden vastuullisuutta. Oma Media -arvioon voi halutessaan sisällyttää arvioinnin myös vastuullisuudesta. Arvioinnin voi sisällyttää mihin tahansa mediamuotoon. Se sisältyy automaattisesti vuosikertomusten arviointiin. Kaikissa medioissa vastuullisuus ei ole esillä, ja sen takia vastuullisuuden arviointi on lisäalue, jonka voi pienellä lisähinnalla sisällyttää arvioon. Vastuullisuuden arvioinnin hinta on 390 euroa + alv.

Vastuullisuuden arviointi tehdään median ominaispiirteet huomioiden. Heidi tarkkailee esimerkiksi sitä, kuinka hyvin media onnistuu puhuttelemaan kohderyhmiään ja miten se tarjoaa tietoa vastuullisuustyön kokonaisuudesta – myös vaikeista teemoista. Kokonaiskuvan saamiseksi Heidi saattaa kurkata kilpailuun osallistuvan median lisäksi myös organisaation nettisivuille.

Podcastit

Juhani Pajunen

Juhani Pajunen on Suomen suurimman podcast-tuotantoyhtiö Suomen Podcastmedian perustaja ja hänellä on 20 vuoden kokemus audion käytöstä viestinnän työkaluna. Ennen Podcastmediaa hän on työskennellyt viestintätoimistoissa ja STT:llä. Juhani toimii myös neuvonantajana Viestintätoimisto Sourcessa ja oli tuomaroimassa Finnish Communications Awardisia viime vuonna.

PODCASTIEN ARVIOINTI: Juhani arvioi Oma Mediassa podcasteja ja keskittyy arviossaan siihen, millainen bisneshaaste podcastin taustalla on ollut ja miten podcast on siihen vaikuttanut. Lisäksi Juhani keskittyy podcastin tulosten mittarointiin, etenkin muihin kuin kuuntelumääriin, sekä podcastin rakenteen eheyden arviointiin.

Toimintakertomus & tilinpäätös

Hannu Ojala

Itä-Suomen yliopiston professori ja Aalto-yliopiston vieraileva professori Hannu Ojala arvioi Oma Mediassa vuosikertomusten toimintakertomusta ja tilinpäätöstä. Hannu Ojala (KTT, Aalto-yliopisto ja kasvatustieteiden maisteri, Helsingin yliopisto) on toiminut ensin 15 vuotta yritysten talousjohdossa ja toiset 15 vuotta kauppakorkeakoulujen (Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto) opetus- ja tutkimustehtävissä, joissa hänen opetuksensa keskeisenä osana on IFRS-raportointi ja tilinpäätösraportoinnin teoria ja laatu. Lisäksi Hannu toimii useissa taloudelliseen raportointiin liittyvissä yhteiskunnallisissa luottamustehtävissä, kuten IFRS-standardien käännöstyöryhmässä (IFRS Foundation), Taloushallintoliiton pätevyysvaliokunnassa, valtiovarainministeriön Raportointilautakunnassa sekä sosiaali-ja terveysministeriön asiantuntijatehtävissä koskien vakuutusyhtiöiden taloudellista raportointia. Lisäksi Hannu toimii yksityisesti omistettujen yhtiöiden hallituksen neuvonantajan tehtävissä.

Vastuullisuus, vuosikertomukset

Riikka Rantakari

Riikka Rantakari (VTM) on kestävän kehityksen ja vastuullisuuden asiantuntija, jonka missiona on auttaa yrityksiä ja organisaatioita toimimaan kestävästi ja vastuullisesti. Hän on yli 20 vuotta kestäneen vastuullisuusuransa aikana ollut kehittämässä kymmenien yritysten vastuullisuusstrategioita, -ohjelmia ja -viestintää. Riikka on avoimen sidosryhmäyhteistyön ja läpinäkyvän viestinnän puolestapuhuja sekä kannustaa hyödyntämään raportointia niin johtamisen kuin viestinnän työkaluna. Riikka toimii vuonna 2010 perustamansa FitComm Oy:n toimitusjohtajana sekä ProComin kestävän kehityksen viestinnän verkoston puheenjohtajana. FitComm on yritysvastuuverkosto FIBS ry:n virallinen partneri.

Vapaa-ajalla Riikan tapaa liikkumasta perheen kanssa kävellen, juosten, hiihtäen, pyöräillen, puntteja nostellen. Lisäksi Riikka valmentaa jalkapalloa ja toimii luottamushenkilönä eri yhdistyksissä.

VUOSIKERTOMUSTEN VASTUULLISUUDEN ARVIOINTI: Vuosikertomusten vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulman arvioinnissa kiinnitetään huomioita seuraaviin seikkoihin: strategisuus, olennaisuus, tavoitteet ja toimenpiteet, tulevaisuus sekä selkeys. Myös raportointivaatimusten muutoksiin vastaaminen ja valmistautuminen huomioidaan.

Pidätämme oikeudet muutoksiin.