Koulutuspäivät
Tutustu vastuullisuus & viestintä -koulutuskokonaisuuden monipuolisiin koulutuspäiviin!
Suorittaessasi vastuullisuus & viestintä -koulutuskokonaisuutta voit halutessasi käydä kaikki kokonaisuuden koulutuspäivät. Todistuksen saamiseen tarvitaan 6 suoritettua koulutuspäivää ja oppimispäiväkirja.
Yksittäisiin vuoden 2023 vastuullisuus & viestintä -koulutuspäiviin voit ilmoittautua tapahtumakalenterissamme.
Vastuullisuus & viestintä -kokonaisuus pitää sisällään seuraavat koulutuspäivät:
Koulutuspäivässä luodaan katsaus vastuullisuusajattelun kehittymiseen ja siihen, miten saastuttamisen säätelystä on edetty liiketoimintalähtöiseen vastuullisuuteen. Koulutuksessa opit, miten kansainväliset sopimukset ja linjaukset, kuten YK:n Global Compact ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet viitoittavat yritysten ja organisaatioiden vastuullisuustyötä Suomessa ja maailmalla. Vastuullisuutta säädellään yhä enemmän myös lainsäädännöllä: asiat, jotka ennen kuuluivat vapaaehtoisuuden piiriin, ovat tai ovat tulossa sääntelyyn piiriin.
Yritykset ja organisaatiot kehittävät vastuullisuuttaan yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa. Koulutuksessa pohdimme, miten organisaatio voi tunnistaa merkittävät vastuullisuuden sidosryhmät ja miten sidosryhmien kanssa käydään aktiivista vuoropuhelua. Sidosryhmät ovat keskeisessä roolissa myös vastuullisuuden olennaisuusanalyysissä.
Koulutuspäivän sisältö:
- Yritysvastuun kehityskaari
- Yritysvastuun regulaatio ja kansainväliset sopimukset
- Merkittävien sidosryhmien tunnistaminen
- Sidosryhmävuoropuhelu
- Vastuullisuuden olennaisuusanalyysi
Kouluttaja: Sari Kuvaja
Koulutuksessa perehdymme vastuullisuuden johtamiseen, tavoitteisiin ja mittaamiseen sekä siihen, miten mittaaminen ja viestintä liittyvät toisiinsa. Opit, miksi yrityksellä ja organisaatiolla pitää olla vastuullisuuspolitiikka ja miten politiikka eroaa code of conductista eli eettisistä ohjeista. Avaamme myös lyhennelmän ESG (Environmental – Social – Governance) sisältöjä ja merkitystä yrityksen vastuullisuutta koskevan suorituskyvyn mittaamisessa. Laadimme askelmerkit organisaation vastuullisuusohjelmatyölle – tämän jakson jälkeen tiedät, miten ohjelma tehdään ja viedään käytäntöön myös teidän organisaatiossanne.
Koulutuspäivän sisältö:
- Organisaation vastuullisuustyön jäsentäminen
- Vastuullisuuspolitiikasta painopisteisiin ja mittareihin
- Mitä ESG tarkoittaa ja miten sitä mitataan?
- Ilmastonmuutos ja uskottava viestintä
- Ilmastokielen lyhyt oppimäärä
- Yrityksen ihmisoikeusvastuu
- Ihmisoikeussitoumus ja -raportointi
- Askelmerkit organisaatiomme vastuullisuustyön kehittämiseen
Kouluttajat: Sari Kuvaja ja Veikko Sajaniemi
Tässä koulutuspäivässä käydään lävitse keskeiset termit ja johtamisviestinnän osa-alueet etiikan ja vastuullisuuden näkökulmasta sekä niiden käytännön soveltamista esimerkein. Päivän jälkeen osallistujilla on selkeä käsitys siitä, miten etiikka ja vastuullisuus konkretisoituvat johtamisviestinnässä, ja miten ne tulee ottaa huomioon käytännön tilanteissa.
Koulutuksessa käymme läpi seuraavia aiheita:
- Johdattelua aiheeseen: Johtamisen siirtymiä etiikan ja vastuullisuuden näkökulmasta
- Käsitteet haltuun: Johtajuus ja johtaminen – etiikka ja vastuullisuus johtamisviestinnässä
- Etiikan ja vastuullisuuden soveltamista johtamisviestinnässä
- Riskien tunnistaminen ja varautuminen
- Yhteenveto: eettinen ja vastuullinen johtamisviestintä
Kouluttaja: Elisa Juholin
Koulutuksen aikana opit tunnistamaan, mitä DEI tarkoittaa. Koulutuspäivän edetessä ymmärrät monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden ja inklusiivisuuden koko kirjon, tarpeet sekä hyödyt. Päivän aikana opit kohtaamaan, viestimään ja kommunikoimaan inklusiivisesti sekä löydät rohkeuden osallistua tärkeisiin keskusteluihin. Tunnistat omia tiedostamattomia ennakkoluulojasi ja ymmärrät, mistä syrjintä tai suosinta saa alkunsa ja miksi me kaikki teemme sitä usein huomaamattamme. Koulutuksen ansiosta hahmotat oman asemasi osana kokonaisuutta, ja saat työkaluja asemasi tuoman vastuun kantamiseen. Koulutuspäivän jälkeen opit välttämään yleisimmät virheet sekä olemaan armollisempi myös itseäsi kohtaan.
Kouluttaja: Dakota Robin
Koulutuspäivässä pohdimme, millaista on hyvä asiantuntijaviestintä, mikä on asiantuntijoiden rooli organisaation vastuullisuusviestin kertojina ja miten viestijä voi auttaa asiantuntijaa tässä työssä. Perehdymme myös siihen, miten sosiaalisen vastuullisuus voi olla organisaation menestystekijä, miten se auttaa maineriskin hallinnassa, ja miten sosiaalinen vastuullisuus tulisi huomioida asiantuntijaviestinnässä.
Kouluttaja: Mari Haavisto
Koulutuspäivässä perehdymme siihen, miksi ja miten vastuullisuudesta kannattaa raportoida. Käymme läpi raportointiprojektin vaiheet ja autamme sinua tunnistamaan organisaationne vastuullisuutta koskevan tiedonkeruun ja -hallinnan kehittämiskohteet. Avaamme myös kestävyysraportointidirektiivin vaatimukset ja sen, miten vaatimuksiin kannattaa varautua.
Koulutuksen sisältö
- Vastuullisuusraportoinnin tarkoitus - miksi raportoida, vaikka ei olisi pakko?
- Raportointiprojektin suunnittelu ja toteutus
- Kestävyysraportoinnin regulaatiokehitys
Kouluttaja: Sari Kuvaja
Tämä koulutuspäivä yhdistää tehokkaasti strategisen, operatiivisen ja inhimillisen näkökulman maineen analysointiin, kriisien ennakointiin ja ennaltaehkäisemiseen, kriisitilanteen hoitamiseen ja myrskyistä selviytymiseen. Maineenhallinnan ja kriisiviestinnän koulutuspäivä on tehokas, laaja-alaiseen kokemukseen nojaava kokonaisuus, joka auttaa ymmärtämään maineen ulottuvuuksien ja kriisitilanteiden välisen yhteyden. Kouluttaja Anna Sorainen uskoo, että rehellisyys organisaation haasteiden edessä ja rohkea oman toiminnan analysointi ovat paras mainevakuutus. Tule mukaan kasvattamaan organisaatiosi kriisinkestävyyttä – ja myös omaasi.
Kouluttaja: Anna Ståhle (ent. Sorainen)
Viestintä on vaikuttavaa silloin, kun se linjataan organisaation strategiasta. Vaikuttavalla viestinnällä on konkreettiset ja mitattavat tavoitteet. Koulutuspäivä antaa niin viestintäjohdolle kuin viestijöille laajennetun näkökulman viestinnän mittaamiseen sekä konkreettiset työkalut viestinnän vaikuttavuuden mittariston rakentamiseen. Hyvät mittarit auttavat organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa. Päivän aikana käymme läpi myös organisaation viestinnän tilannekuvan tärkeyden ja avaamme, millaista apua viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen tuo käytännön viestintätöiden organisoitiin. Viestintä on yhä edelleen usein paineista ja sirpaleista. Siksi on hyvä keskittyä asioihin, joihin viestinnällä voi todella vaikuttaa.
Koulutuspäivän sisältö:
- Viestinnän tilannekuva
- Miksi mitata viestintää?
- Mittaamisen harhakuvat digiajassa
- Miten mitata viestinnän vaikuttavuutta?
- Perusperiaatteet ja harjoituksia
- Oman mittariston laatiminen
Kouluttaja: Elisa Juholin
Pidätämme oikeudet muutoksiin ja muutokset koulutuspäivien sisällöissä mahdollisia.