Koulutuspäivät
Tutustu viestinnän johtamisen koulutuskokonaisuuden monipuolisiin koulutuspäiviin!
Suorittaessasi johtamisviestinnän koulutuskokonaisuutta voit halutessasi käydä kaikki kahdeksan koulutuspäivää + johdannon. Todistuksen saamiseen tarvitaan 6 suoritettua koulutuspäivää ja oppimispäiväkirja.
Halutessasi voit myös ilmoittautua yksittäisiin koulutuspäiviin tapahtumakalenterissamme.
Johtamisviestinnän ammattilaisuus pitää sisällään seuraavat koulutuspäivät:
Liiketoiminta ja viestintä ne yhteen sopii – vai sopiiko? Ihannetilanteessa viestintä on organisaation ja johdon strateginen työkalu, joka rakentaa luottamusta ja mainetta ja joka siivittää yrityksen kohti tavoitteitaan. Huonossa tilanteessa viestintä nähdään johtamisesta ja liiketoiminnasta irrallisena, enemmän kuluna kuin investointina. Voi myös olla, että viestintäyksikkö on tahtomattaan valunut operatiiviseen rooliin, jossa sen tehtävänä on toteuttaa organisaation viestintätoiveita.
Tule laajentamaan ajatteluasi liiketoiminnan ja viestinnän suhteesta. Valmennuksessa opit puhumaan liiketoiminnan kieltä niin, että viestinnän merkitys ymmärretään olennaisena osana johtamista ja sen potentiaali kirkastuu koko organisaatiolle. Ja mikä parasta, liiketoiminnasta ja viestinnästä tulee vaikuttavampaa ja tuottavampaa kun johtamisviestintä otetaan johdon agendalle.
Koulutuspäivän sisältö:
- Viestinnän rooli suhteessa liiketoimintaan
- Viestintä ja organisaatiostrategia
- Miten viestintä voi tuke johtoa johtamisviestinnässä
- Yrityscase: Viestinnästä liiketoiminnan ajuri
- Harjoitus: askeleet kohti strategisempaa viestintää ja viestittävämpää strategiaa
Kouluttaja: Terttu Sopanen, Brunnen.
Odotukset organisaatioiden viestinnälle ja johtamiselle kasvavat koko ajan. Elämme maailmassa, jossa tietoa, kanavia, kohderyhmiä ja viestinnän muotoja on enemmän kuin koskaan. Työntekijät, asiakkaat ja sidosryhmät odottavat vuorovaikutusta ja vastuullisuutta.
Viestintä on usein luonteeltaan operatiivista, mutta viestinnän johtamisen täytyy tukea organisaatiota tärkeimpien tavoitteiden saavuttamisessa. Tarvitaan strategista, suunnitelmallista ja vaikuttavaa viestinnän johtamista, jotta vaativassa toimintaympäristössä päästään haluttuihin tuloksiin. Katse tulee nostaa toimenpiteistä tavoitteisiin ja arvioida onnistumista. Viestijöinä voimme rohkaista ja kannustaa koko organisaatio vuorovaikutukseen ja vastuulliseen viestintään.
Koulutuksessa käydään läpi viestinnän johtamisen timantin viisi kulmaa:
- strategista
- suunnitelmallista
- vaikuttavaa
- vuorovaikutteista
- vastuullista
Kouluttajat: Viestinnän johtaminen strategiasta tuloksiin -kirjan kirjoittajat Pipsa Lotta Marjamäki ja Jenni Vuorio.
Tässä koulutuspäivässä käydään lävitse keskeiset termit ja johtamisviestinnän osa-alueet etiikan ja vastuullisuuden näkökulmasta sekä niiden käytännön soveltamista esimerkein. Päivän jälkeen osallistujilla on selkeä käsitys siitä, miten etiikka ja vastuullisuus konkretisoituvat johtamisviestinnässä, ja miten ne tulee ottaa huomioon käytännön tilanteissa.
Koulutuksessa käymme läpi seuraavia aiheita:
- Johdattelua aiheeseen: Johtamisen siirtymiä etiikan ja vastuullisuuden näkökulmasta
- Käsitteet haltuun: Johtajuus ja johtaminen – etiikka ja vastuullisuus johtamisviestinnässä
- Etiikan ja vastuullisuuden soveltamista johtamisviestinnässä
- Riskien tunnistaminen ja varautuminen
- Yhteenveto: eettinen ja vastuullinen johtamisviestintä
Kouluttaja: Elisa Juholin
Viestintä on vaikuttavaa silloin, kun se linjataan organisaation strategiasta. Vaikuttavalla viestinnällä on konkreettiset ja mitattavat tavoitteet. Koulutuspäivä antaa niin viestintäjohdolle kuin viestijöille laajennetun näkökulman viestinnän mittaamiseen sekä konkreettiset työkalut viestinnän vaikuttavuuden mittariston rakentamiseen. Hyvät mittarit auttavat organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa. Päivän aikana käymme läpi myös organisaation viestinnän tilannekuvan tärkeyden ja avaamme, millaista apua viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen tuo käytännön viestintätöiden organisoitiin. Viestintä on yhä edelleen usein paineista ja sirpaleista. Siksi on hyvä keskittyä asioihin, joihin viestinnällä voi todella vaikuttaa.
Koulutuspäivän sisältö:
- Viestinnän tilannekuva
- Miksi mitata viestintää?
- Mittaamisen harhakuvat digiajassa
- Miten mitata viestinnän vaikuttavuutta?
- Perusperiaatteet ja harjoituksia
- Oman mittariston laatiminen
Kouluttaja: Terttu Sopanen, Brunnen.
Sinua pyydetään esiintymään. Hihkaisetko ilosta vai alatko välittömästi jännittää? Mieleen voi tulla kokemus mediahaastattelusta, satapäisestä live-yleisöstä, henkilöstötilaisuudesta, virtuaalilähetyksestä studiolta tai tärkeästä neuvottelutilanteesta. Esiintyminen on oleellinen osa asiantuntijan ja johtajan ammattitaitoa. Onnistuminen ei vaadi poikkeuksellista karismaa, vaan valmistautumista, läsnäoloa, itseluottamusta ja harjoittelua.
Tämä koulutuspäivä auttaa sinua onnistumaan erilaisissa esiintymistilanteissa. Valmennus tarjoilee vinkkejä ja välineitä, joilla saat yleisösi kuuntelemaan, kiinnostumaan, innostumaan ja toimimaan. Parhaimmillaan esiintymistilanne vakuuttaa ja herättää luottamusta sekä auttaa viestin perillemenoa, ja sen myötä organisaatiosi strategisten tavoitteiden toteutumista. Paneudumme myös mediayhteistyöhön ja haastattelutilanteisiin. Miten saada huomiota, kun ääntä ja mölyä on niin paljon? Miten vakuuttaa ja herättää luottamusta haastattelussa? Mitä sanoa ja olla sanomatta?
Kuten viime ajat ovat osoittaneet, erityisen kipeästi luottamusta herättävää esiintymistä kaivataan kriisin ja epävarmuuden keskellä. Tämän koulutuspäivän jälkeen seisot yleisösi edessä vakaammin myös kriisin horjuttaessa.
Koulutuksen sisältö
- Vakuuttavan ja luottamusta herättävän esiintymisen elementit
- Nonverbaalisen viestinnän merkitys ja keinot
- Mediahaastattelu esiintymistilanteena
- Kriisitilanteen erityispiirteet
- Vinkit mieleenpainuvan esityksen suunnitteluun ja toteutukseen
Kouluttaja: Anna Sorainen
Koulutuksessa opit käytännönläheisesti, minkälainen organisaatiokulttuuri ja työyhteisöviestinnän käytännöt auttavat teitä organisaationa pääsemään tavoitteisiinne, ja mikä on johdon rooli viestinnän onnistumisessa. Koulutuksessa käymme läpi muun muassa seuraavia asioita:
- Sisäisen viestinnän mallit, käytännöt ja kanavat
- Toimivan sisäisen viestinnän hyödyt
- Sisäisen viestinnän johtaminen
- Organisaatiokulttuuri
- Johdon rooli sisäisessä viestinnässä
Kouluttaja: Heidi Selkäinaho, Somepoint
Tämä koulutuspäivä yhdistää tehokkaasti strategisen, operatiivisen ja inhimillisen näkökulman maineen analysointiin, kriisien ennakointiin ja ennaltaehkäisemiseen, kriisitilanteen hoitamiseen ja myrskyistä selviytymiseen. Maineenhallinnan ja kriisiviestinnän koulutuspäivä on tehokas, laaja-alaiseen kokemukseen nojaava kokonaisuus, joka auttaa ymmärtämään maineen ulottuvuuksien ja kriisitilanteiden välisen yhteyden. Kouluttaja Anna Sorainen uskoo, että rehellisyys organisaation haasteiden edessä ja rohkea oman toiminnan analysointi ovat paras mainevakuutus. Tule mukaan kasvattamaan organisaatiosi kriisinkestävyyttä – ja myös omaasi.
Kouluttaja: Anna Sorainen
Niin kauan kuin viestintää ei mielletä osaksi asiantuntijoiden työnkuvaa, moniääninen, aito ja vaikuttava viestintä on vastatuulessa. Ja toisaalta niin kauan, kuin asiantuntijaviestintää ei johdeta tavoitteellisesti, viestintä voi olla liiankin moniäänistä ja hajanaista tuottaakseen haluttuja tuloksia. Kumpi edellisistä haasteesi onkin, nappaa tästä inspiroivasta ja käytännönläheisestä koulutuksesta parhaat vinkit viestintäkulttuurin kehittämiseen ja siihen, miten asiantuntijoita innostetaan ja sitoutetaan viestintään.
Koulutuspäivässä käsitellään kahta polttavaa teemaa:
1) Miten ymmärryttää oma organisaatio asiantuntijaviestinnän tärkeydestä?
2) Miten johtaa ja fasilitoida asiantuntijaviestintää tuloksellisesti?
Tätä koulutusta ei kannata missata! Vain harvoin koossa on tällainen määrä kokemusperäistä tietoa ja työkaluja siihen, miten asiantuntijaviestintä saadaan vauhtiin ja tuottamaan tulosta.
Kouluttaja: Ella Koota, Valoria
Koulutuspäivän kuvaus tulee pian!
Pidätämme oikeudet muutoksiin ja muutokset koulutuspäivien sisällöissä mahdollisia.