Strateginen viestintä (2025)
ProComin kustantama vuotuinen viestinnän tutkimuskirja ProComma Academic 2025 julkaistiin 5.6.2025 teemalla strateginen viestintä. Tutkimuskirjan tavoitteena on avata strategisen viestinnän sisältöä eri näkökulmista ja erilaiset organisaatiot huomioiden.
Strateginen viestintä -kirjassa on kahdeksan vertaisarvioitua artikkelia, joissa strategista viestintää tarkastellaan monitieteisesti ja erilaisissa toimintaympäristöissä. Teoksen ovat toimittaneet VTT, dosentti Elisa Juholin sekä FT, dosentti, yliopistotutkija Henrik Rydenfelt. Artikkelien kirjoittajina toimittajien lisäksi ovat tutkijat Laura Asunta, Päivi Tampere ja Hans-Petter Fagerli, Nuppu Pelevina, Elisa Kannasto, Visa Penttilä ja Meri Frig, Anne Laajalahti ja Heini Taiminen, Pia Lappalainen sekä Helena Kantanen, Hanna Lehtimäki ja Salla-Mari Rönkkö.
ProCom on julkaissut viestinnän ammattilaisille suunnattua tieteellistä julkaisua vuosittain vuodesta 2014 asti. Teos julkaistaan sekä painettuna että sähköisenä. Sähköinen julkaisu on vapaasti saatavilla Helsingin yliopiston Helda-julkaisualustalla.
Painettu julkaisu on tilattavissa alla olevalla lomakkeella. ProComin jäsenille painettu julkaisu on maksuton. Muille kuin ProComin jäsenille painetun teoksen hinta on 35 € (sis. alv 14 %). Hinta ei sisällä toimituskuluja (toimituskulut 4,90 euroa sis. alv).
Sisällysluettelo
Esipuhe Elisa Juholin & Henrik Rydenfelt
Strateginen viestintä muuttuvissa olosuhteissa – Päivityksiä vuosituhannen vaihteen lähtökohtiin Elisa Juholin & Henrik Rydenfelt
Strateginen viestintä yhteiskunnan resilienssiä rakentamassa Laura Asunta, Päivi Tampere & Hans-Petter Fagerli
Digitaalinen propaganda: hajauttavaa, osallistavaa ja strategista Nuppu Pelevina
Suunnitelmallista huomion keräämistä ja kokemuspohjaisia valintoja – Poliittisen brändin strateginen viestintä Elisa Kannasto
Vastuullisuusviestinnän strategiset käytännöt Visa Penttilä & Meri Frig
Strategisen viestinnän mahdollisuudet yhteiskunnallisten haasteiden ratkojana Anne Laajalahti & Heini Taiminen
Konfliktinhallintakulttuurin johtaminen strategisena valintana Pia Lappalainen & Elisa Juholin
Arvostava kehittäminen ja strateginen työyhteisöviestintä Helena Kantanen, Hanna Lehtimäki & Salla-Mari Rönkkö