Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

ProCast-jakso 70: Hyvä lobbari auttaa päätöksentekijää onnistumaan

Tämän vuoden alussa toimintansa aloittanut avoimuusrekisteri tuo lobbaukseen läpinäkyvyyttä ja lisää yhteiskunnallista vuorovaikutusta, sanoo vaikuttajaviestinnän konsultti Jussi Kekkonen.

Tämän vuoden alussa toimintansa aloittanut avoimuusrekisteri tuo lobbaukseen läpinäkyvyyttä ja lisää yhteiskunnallista vuorovaikutusta, sanoo vaikuttajaviestinnän konsultti Jussi Kekkonen.

Kuuntele jakso:

ProCast-podcast-sarjan 19.3. ilmestyneessä jaksossa Jaakko Tapanisen vieraana on Miltton Groupin senior partner Jussi Kekkonen, joka on toiminut yli kymmenen vuotta vaikuttajaviestinnän konsulttina. Sitä ennen hän työskenteli mm. useiden ministerien erityisavustajana.

Kekkonen määrittelee roolinsa tulkiksi poliittisen päätöksenteon ja valmistelun sekä yritystoiminnan ja etujärjestöjen välillä.

”Tavoitteena on synnyttää win-win-tilanteita, joissa päätöksentekijä saa oikeaan aikaan hyvin formuloitua tietoa tai virkamiesvalmistelija hyvin tehtyjä papereita, jotta hän voi tehdä parempaa lainvalmistelua.”

Hän korostaa, että ”asiakas juoksee itse sen viimeisen mailin” – eli toimittaa viestit perille ja käy keskustelut päättäjien kanssa. Neuvonantaja varmistaa taustalla, että asiakkaalla on oikeat tiedot ja kanavat käytettävissään.

Avoimuusrekisteri tekee näkyväksi lobbauksen volyymin

Vaikuttajaviestinnän ajankohtainen teema on vuoden alussa toimintansa aloittanut avoimuusrekisteri. VTV:n ylläpitämään rekisteriin tulee ilmoittautua kaikkien eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvaa vaikuttamistoimintaa tekevien organisaatioiden ja näiden neuvonantajien. Toimintailmoitukset lobbauksesta annetaan kaksi kertaa vuodessa.

”Tässä ei säännellä mitään ongelmaa pois, vaan tuodaan vaikuttamistoimintaan läpinäkyvyyttä ja ymmärrystä siihen, että se on elimellinen osa säädösvalmistelua”, sanoo Kekkonen, joka on jäsenenä avoimuusrekisterin neuvottelukunnassa.

Hänen mukaansa avoimuusrekisteri tuo näkyväksi sen, kuinka valtavasti Suomessa on erilaisia organisaatioita, jotka lobbaavat päättäjiä.

”Vuorovaikutusta on todella paljon, ja niin demokraattisessa valtiossa tuleekin olla. Rekisterin kautta koko volyymi tulee esille.”

ProCastin jaksossa Jussi Kekkonen kertoo myös, miksi lobbausta tarvitaan, millainen on hyvä lobbari ja mistä hän itse saa onnistumisen kokemuksia työssään.

Kuuntele jakso:

Kuuntele ProCast Spotifyssa >