Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Johtavat viestijät: 90 % aikoo lopettaa tai vähentää X:n käyttöä, LinkedIn nousussa

Suomalaiset organisaatiot hakevat nyt vaihtoehtoja viestipalvelu X:lle, jonka käyttöä kukaan ei aio lisätä. Johtavien viestijöiden kyselyssä X:n käyttöä ei enää suositella johdolle tai asiantuntijoille. Nousussa ovat etenkin LinkedIn ja uusi tulokas Bluesky.

Suomalaiset organisaatiot hakevat nyt vaihtoehtoja viestipalvelu X:lle, jonka käyttöä kukaan ei aio lisätä. Johtavien viestijöiden kyselyssä X:n käyttöä ei enää suositella johdolle tai asiantuntijoille. Nousussa ovat etenkin LinkedIn ja uusi tulokas Bluesky.

Suomalaiset johtavat viestijät ovat varsin yksimielisiä siitä, mihin sosiaalisen median kanaviin heidän organisaationsa aikoo jatkossa panostaa ja mistä luopua. ProComin Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin tulokset lupaavat positiivista kehitystä etenkin LinkedInille ja suosion laskua X:lle.

”Lähes 90 % vastaajista kertoo aikovansa vähentää tai lopettaa kokonaan X:n käytön. Myös TikTokin suosio vastaajien keskuudessa on alhainen, sillä 60 % aikoo vähentää, lopettaa tai olla ottamatta sitä käyttöön”, avaa tuloksia ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.

Hänen mukaansa kiinnostavaa tuloksissa on se, että Bluesky näyttäytyy nyt kanavana, jonka käyttöä viestijät aikovat lisätä ja jota he suosittelevat organisaationsa johdolle ja asiantuntijoille. Se on tehnyt selvän eron Threadsiin, jota myös on spekuloitu X:n korvaajaksi.

Bluesky ei tavoita, mutta on vastuullinen

Vastaajia pyydettiin verkkopaneelissa laittamaan somekanavat järjestykseen sen perusteella, kuinka hyvin ne tavoittivat heidän kohdeyleisönsä. Ylivoimaisesti tavoittavimmaksi rankattiin LinkedIn, jonka mainitsi parhaana 37 % vastaajista. Seuraavaksi eniten ykkösmainintoja sai Facebook (14 %). Heikoimmiksi tavoittavuudessa arvioitiin Bluesky ja Signal.

LinkedIn nousi ykköseksi myös kanavien vastuullisuutta kysyttäessä, sillä 30 % vastaajista arvioi sen vastuullisimmaksi kanavaksi. Kakkonen oli Bluesky, jonka nosti ensimmäiseksi 15 % vastaajista.

Somekanavien vastuullisuudessa peränpitäjiä ovat X (56 % vastaajista) ja TikTok (41 %).

X ja TikTok eivät saa suosituksia

Johtavilta viestijöiltä kysyttiin myös, minkä kanavien käyttöä hän suosittelee edustamansa organisaationsa tai asiakasorganisaation johdolle tai asiantuntijoille. Ylivoimaiseksi ykköseksi nousi LinkedIn, jota suosittelee lähes 100 % vastaajista. Toiseksi suositelluin kanava on Instagram, jota suosittelee hieman yli puolet. Kolmanneksi nousi Bluesky, jota suosittelee 40 % vastaajista. Vähiten suosituksia saavat X (9,5 %) ja TikTok (2,4 %).

LinkedIn on kärjessä myös kysyttäessä, minkä kanavan käyttöä organisaatiot aikovat tulevaisuudessa lisätä. Yli 60 % vastaajista aikoo lisätä LinkedInin ja yli 50 % Blueskyn käyttöä. Kolmanneksi suosituin on Threads. Perää pitää X, jonka käyttöä kukaan ei aio lisätä.

ProComin Viestinnän Pulssi -verkkopaneelissa kysyttiin 21.-22. tammikuuta johtavien viestijöiden näkemyksiä sosiaalisen median kanavista. Verkkopaneeliin on ilmoittautunut noin sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Kyselyyn vastasi 42 johtavaa viestijää.

Lisätietoja:

Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815

image.png

image-1.png

image-2.png