Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

ProCast-jakso 64: Somevaikuttajasta on muuhunkin kuin mainostamiseen

Vieraana tutkijatohtori Hanna Reinikainen

Tutkijatohtori Hanna Reinikainen väitteli viime vuonna strategisesta somevaikuttamisesta ja on toinen päätoimittajista 1. kesäkuuta julkaistavassa ProComma Academic 2023 - Vaikuttava viestintä -julkaisussa. Hän haastaa yrityksiä ajattelemaan uudella tavalla yhteistyötä somevaikuttajien kanssa.

Kuuntele jakso:

ProCast-podcast-sarjan 24.5. ilmestyneessä jaksossa Jaakko Tapanisen vieraana on Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuslaitoksen tutkijatohtori Hanna Reinikainen. Aiemmin viestintäkonsulttina ja kouluttajana toiminut Reinikainen on myös Viestinnän eettisen neuvottelukunnan asiantuntijajäsen.

”Perinteisesti on ajateltu, että somevaikuttajat ovat uusi mainoskanava. Sen kautta saadaan tuutattua asiaa ja viestejä ulos”, Reinikainen sanoo. Hän haluaa kuitenkin haastaa ajattelutavan ja kehottaa organisaatioita miettimään, mitä muuta ne voisivat tehdä somevaikuttajien kanssa.

Reinikaisen mukaan organisaatiot voisivat ottaa somevaikuttajat strategiatyöhön esimerkiksi kuuntelemalla erilaisten yleisöjen tarpeita ja tarjoamalla mielekkäitä keinoja käydä dialogia sidosryhmien kanssa. Se olisi somevaikuttajille paljon kiinnostavampaa kuin laittaa yrityksen alekoodi omaan kanavaansa.

”Somevaikuttajat olisivat myös hemmetin hyviä kriisikonsultteja organisaatioille. Kertomaan siitä, millaista myrskyn silmässä on ja mitä siellä saattaa kohdata. Miten kriisit etenevät ja miten niistä selviää.”

Hanna Reinikaisen mielestä somevaikuttamiseen liittyviä riskejä mietitään liian usein yrityksen näkökulmasta: millaista mainehaittaa somevaikuttaja voi yhteistyön aikana yritykselle tuottaa. Hän sanoo, että ammattimaisesti toimivat vaikuttajat tuntevat pelisäännöt ja toimivat vastuullisesti.

”Kehotan miettimään asiaa myös siltä kannalta, että onko yrityksen toiminnassa jotakin sellaista, mikä voi olla haitallista vaikuttajalle. Onko toiminta sellaista, että se kestää tarkastelun ja onko vaikuttajalle kerrottu avoimesti ja rehellisesti, mitä yrityksen toimintaan ja toimitusketjuun liittyy?”

Kuuntele jakso:

ProCast kuunneltavissa myös Spotifyssa ja muissa yleisimmissä podcast-sovelluksissa.