Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Ulkoministeriön Kehitys-Utveckling-lehti palkittiin vuoden parhaana mediana – onnistunut media löytää näkökulmia myös oman organisaation ulkopuolelta

Organisaatiomedioiden kilpailun Oma Media 2021 -arvion parhaana mediana palkittiin tänään Ulkoministeriön Kehitys-Utveckling-lehti. Laadukasta omaa mediaa leimaa yhä enemmän se, että kerronta on näkökulmaltaan omaa organisaatiota laajempaa. Oma Media -arvion järjestää ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry.

Vuoden 2021 Oma Media -kilpailun voiton vei tällä kertaa Ulkoministeriön Kehitys-Utveckling-lehti. Tuomaristo kiittää erityisesti lehden korkeatasoista sisältöä ja sen puhuttelevuutta. Lehti on tuomariston mukaan graafiselta asultaan moitteeton ja julkaisussa on uskottavaa asiaa, jossa on tunne mukana.

Oma Media -arviossa oli mukana muun muassa verkkosivuja, lehtiä, vuosikertomuksia ja podcasteja. Tuomariston puheenjohtajan Raine Tiessalon mukaan printtilehden voitto digitaalisen median aikakaudella kertoo siitä, että oikeaan kanavaan räätälöity ammattitaitoinen sisältö toimii aina.

– Digitaalinen vallankumous on laajentanut kanavien ja ilmaisutapojen määrää sammuttamatta kuitenkaan laadukasta paperilehteä. Laatu paperijulkaisuissa on luupin alla jo siksikin, että paperilehden olemassaoloa kyseenalaistetaan varmasti useimmissa organisaatioissa.

Oman median tekemisestä onkin tullut moniottelua, kun digitaalisuus suo lähes rajattomat mahdollisuudet luoda sisältöjä eri kanaviin, Tiessalo kertoo.

– Vaikka organisaation johdolta voi tulla kovaakin painetta tuottaa yhä enemmän, viestijöiden täytyy raivata itselleen oma tila, jotta työ pysyy mielekkäänä. Laatu korvaa määrän.

Kunniamaininnat Eläketurvakeskukselle, Kiillolle ja HUSille

Tuomaristo antoi tänä vuonna kunniamaininnat kolmelle medialle.

Eläketurvakeskuksen Eläkekomitea-podcast sai kunniamaininnan sen ansiokkuudesta omassa mediakategoriassaan. Tuomariston mukaan Eläkekomitea-podcast on saavuttanut hyviä tuloksia, jotka on saatu oikealla host-valinnalla ja vierailla sekä onnistuneella yleisömarkkinoinnilla. Tuomaristo kiittää sitä, että media käsittelee vaikeaa aihetta raikkaalla tavalla ja tarjoaa uusia näkökulmia.

Kiillon Promise to the Environment -viestintäkokonaisuus sai kunniamaininnan onnistuneesta monimedian ja laajan kokonaisuuden toteutuksesta. Tuomaristo kiittää viestintäkokonaisuutta siitä, että se on onnistunut säilyttämään yhdenmukaisuuden niin sisällössä kuin ilmeessä.

HUSin vuosikertomus 2020 sai kunniamaininnan laadukkaasta ja avoimesta kerronnastaan. Tuomaristo kiittää vuosikertomuksen sisältöä ja kerrontaa, jossa on rehellistä ja elämänmakuista tekstiä. Tuomaristo kiittää myös sitä, että isosta kokonaisuudesta ja valtavasta tietomäärästä on onnistuttu löytämään oleellisia sisältöjä.

Arvion palkittavien joukkoon mahtui monipuolinen joukko erilaisia medioita. Puheenjohtaja Tiessalon mukaan laadukasta omamediaa leimaa yhä enemmän se, että kerronta on näkökulmaltaan omaa organisaatiota laajempaa.

– Moni arviointiraatia säväyttänyt julkaisu lähestyi journalistista kerrontaa ja etsi merkityksellisiä tulokulmia organisaation ulkopuolelta. Viestijöiden kannattaisikin tutustua journalismin työkaluihin, metodeihin ja kerrontaan sisältöjen jalostamiseksi.

Seuraava Oma Media ensi vuonna – vastuullisuuden teemat ovat osa organisaatiomedioiden tulevaisuutta

Oma Median voittajat ja kunniamainintojen saajat julistettiin Media-aamu-tilaisuudessa.

ProCom Oy:n johtaja Miia Rosenqvist kertoo, että vuoden 2021 arviossa oli mukana yhteensä 15 hyvin erilaista ja laadukasta mediaa.

– Arvioon ja kilpailuun osallistutaan, koska medioiden tekijät haluavat saada ulkopuolisen asiantuntija-arvion mediasta, sen vahvuuksista ja kehittymisalueista. Tietysti myös organisaatioita kiinnostaa, miten oma media pärjää suhteessa muihin medioihin, Rosenqvist kertoo.

Tänä vuonna Oma Mediassa arvioitiin myös medioiden onnistumista vastuullisuudessa.

– Jos mietitään organisaatiomedioiden tulevaisuutta sisältöjen kannalta, uskon, että taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövastuukysymykset nousevat keskiöön, sillä edelläkävijyys tällä alueella on kilpailuvaltti myös mediaa kuluttavien sidosryhmien keskuudessa, Rosenqvist sanoo.

Oma Media -tuomaristoon kuuluivat Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Raine Tiessalo, Brunnen Communicationsin johtava konsultti Terttu Sopanen, Dog Designin perustajaosakas ja AD Petri Salmela, LM Somecon viestinnän konsultti Kaisa Alapartanen, Itä-Suomen yliopiston professori ja Aalto-yliopiston vieraileva professori Hannu Ojala, Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen ja Communikén viestintästrategi Heidi Korva.

Lisätiedot: Miia Rosenqvist, johtaja, ProCom, puh. 050 534 4843 miia.rosenqvist@procom.fi

Oma Media on ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n arvio ja kilpailu, jossa palkitaan vuoden parhaita organisaatiomedioita. Oma Media -arvio tarjoaa osallistujilleen ulkopuolisen asiantuntijatuomariston näkökulman median arvioimiseen ja kirjallisen palautteen median vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Seuraava Oma Media -arvio järjestetään vuonna 2022.

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 2 700 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.

www.procom.fi
Viestinnän blogi: www.viestijat.fi
Viestinnän podcast: ProCast