Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Viestintätoimistot käyttävät poliittista valtaa

Yli 60 prosenttia Suomen johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajista arvioi, että viestintätoimistot käyttävät paljon tai jonkin verran poliittista valtaa. Pyöröovi-ilmiö ei kuitenkaan huoleta viestijöitä.

Yli 60 prosenttia Suomen johtavien viestijöiden Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajista arvioi, että viestintätoimistot käyttävät paljon tai jonkin verran poliittista valtaa. Pyöröovi-ilmiö ei kuitenkaan huoleta viestijöitä.

Yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen tähtäävän viestinnän merkitys on kasvussa lähivuosina. Yli 40 prosenttia Suomen johtavista viestijöistä arvioi, että vaikuttajaviestinnän rooli heidän edustamassaan organisaatiossa lisääntyy lähimmän vuoden aikana. Hieman yli puolet vastaajista arvioi sen pysyvään ennallaan. Tulos käy ilmi ProComin Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin kyselystä. Paneelin tulokset kerättiin 23.-25.10.

”Vaikuttajaviestinnän teemat ovat organisaatioissa ajankohtaisia muun muassa ensi kevään eduskuntavaalien ja valmisteilla olevan avoimuusrekisterilain vuoksi”, kommentoi tuloksia ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell. ProCom on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö ja sillä on noin 2 700 jäsentä.

Viestinnän Pulssi -paneeliin osallistuneista johtavista viestijöistä joka toisen työnkuvaan kuuluu vaikuttajaviestintä. Tyypillisin tapa harjoittaa vaikuttajaviestintää onkin, että organisaatiot pitävät itse yhteyttä poliittisiin päättäjiin. Näin tapahtuu 60 prosentissa vastaajien edustamista yrityksistä tai yhteisöistä. Etujärjestöjen kautta vaikuttaa reilu kolmannes ja viestintätoimistojen apua käyttää neljännes vastaajista. Vastaajat saivat kyselyssä valita useamman tavan.

Viestintätoimistojen käyttämä poliittinen vaikutusvalta on noussut keskusteluun syksyllä ilmestyneen Viestintätoimistojen valta -tietokirjan myötä. Myös johtavien viestijöiden paneeli arvioi poliittisen vallankäytön muuttuneen, sillä vastaajista 58 prosenttia sanoi toimistojen käyttävän jonkin verran ja reilu viisi prosenttia paljon valtaa.

”Johtavat viestijät ovat kuitenkin varovaisia vaatimaan uusia rajoituksia ns. pyöröovi-ilmiölle, jossa henkilöt vaihtavat rooleja poliittisen päätöksenteon, yritysten, edunvalvontajärjestöjen ja viestintätoimistojen kesken. Vastaajista vajaa kolmannes haluaisi rajoittaa liikkuvuutta esimerkiksi karensseilla, mutta liki puolet on sitä mieltä, että liikkuvuus on hyvä asia ja lisää ymmärrystä eri toimijoiden tavoitteista”, sanoo Forssell.

Viestinnän Pulssiin -verkkopaneeliin on kutsuttu kaikki ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n jäsenistön johtavat viestijät, joita on noin 400. Paneeliin on ilmoittautunut yli 100 viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelilla selvitetään johtavien viestijöiden näkemyksiä ajankohtaisiin viestinnällisiin kysymyksiin.

Lisätietoja:

Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815