Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Johtavien viestijöiden kysely: Viestinnän ammattilaiset kriittisiä somepalvelu X:ää kohtaan

Enemmistö johtavista viestinnän ammattilaisista on vähentänyt somepalvelu X:n (ent. Twitter) käyttöä kuluneen puolen vuoden aikana. Viestinnän Pulssi -verkkopaneeliin vastanneista yli kolmannes jättäisi palvelun, jos ei tarvitsisi sitä työnsä vuoksi.

Suhtautuminen entiseen Twitteriin, nykyiseen X:ään, on muuttunut kuluneen vuoden aikana entistä kriittisemmäksi ja monet laajan seuraajakunnan omaavat aktiiviset twiittaajat ovat jättäneet palvelun. Sama kriittisyys tulee esille johtavien viestijöiden verkkopaneelissa, joka toteutettiin tällä viikolla.

Somepalvelu X:n on toistaiseksi jättänyt vain viisi prosenttia vastaajista, mutta yli 65 % on vähentänyt käyttöään kuluneen puolen vuoden aikana. Jos heidän ei pitäisi työnsä puolesta käyttää X:ää, enemmän kuin joka kolmas jättäisi palvelun kokonaan.

content_images.png

”X:ää kritisoidaan keskustelun polarisoitumisesta, vihapuheesta ja trollitilien lisääntymisestä. Monet pysyvät palvelussa vain siksi, että se on edelleen tärkeä uutiskanava eikä sille koeta olevan vaihtoehtoa”, kommentoi tuloksia verkkopaneelin toteuttavan ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.

Verkkopaneelin mukaan yli 90 % vastaajista käyttääkin X:ää uutisten seurantaan. Työnantajaorganisaation viestintään sitä käyttää 60 % ja oman asiantuntijabrändin rakentamiseen 50 % vastaajista.

X:ää ei pidetä vastuullisena ja eettisenä palveluna

Viestijöiden oman käytön hiipumisen lisäksi myös X:n käyttö yritysten ja yhteisöjen viestinnässä on puntarissa. Vaikka palvelun on jättänyt tai jättämässä vain noin 15 % vastaajien työnantajista, vajaat 60 % sanoo sen olleen keskusteluissa.

Puolet sellaisista vastaajista, joiden organisaatio on jättänyt tai jättämässä X:n, sanoo tärkeimmäksi syyksi palvelusta luopumiseen, että kanava ei ole vastuullinen ja eettinen. Joka neljäs mainitsee syyksi X:n keskustelua polarisoivan luonteen.

Kiinnostava tieto on, että enemmistö Viestinnän Pulssiin vastanneista johtavista viestijöistä ei enää suosittele X:n käyttöönottoa tai käytön lisäämistä. Vain joka viides on edelleen valmis suosittelemaan sitä oman tai asiakasorganisaationsa johtajille ja asiantuntijoille.

content_images-1.png

”Viestinnän ammattilaiset katselevat jo muita kanavia, jotka voisivat korvata X:n. Useimmat panostavat enemmän LinkedIniin ja Instagramiin, ja osa odottaa Metan Threads-palvelun saapumista Eurooppaan”, Forssell sanoo.

Viestinnän Pulssi -paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 9.–10. elokuuta 2023.

Lisätietoja:

Jarno Forssell, toimitusjohtaja, ProCom
jarno.forssell[at]procom.fi
+ 358 40 506 4815