Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

ProCast-jakso 71: Haaviston somekampanja haastoi arvioimaan vastuullisuutta

Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjan someviestinnästä vastannut Heli Thorén yllättyi vihapuheen määrästä.

Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjan someviestinnästä vastannut Heli Thorén yllättyi vihapuheen määrästä.

Kuuntele jakso:

Heli Thorén järkyttyi, kun luki presidenttiehdokas Pekka Haaviston somessa saamia viestejä. Vihapuhe oli uutta somekuplassa eläneelle viestintäyrittäjälle.

Helmikuussa käydyn presidentinvaalien toisen kierroksen jälkeen Heli Thorénin takki oli tyhjä. Hän oli vastannut Pekka Haaviston kampanjan someviestinnästä ja tehnyt töitä kaikki hereillä olon tunnit.

Viestintäalan yrittäjälle tehtävä Haaviston viestintätiimissä oli silti ”kaikkien aikojen unelmakeikka”, jossa haettiin ainoastaan ykköspaikkaa. Kun se jäi saavuttamatta, Thorén myöntää joutuneensa kokoamaan itseään ammatillisesti.

”Nyt olen eksistentiaalisessa kriisissä”, hän sanoo Jaakko Tapanisen haastattelussa ProCastin 11.4. julkaistussa podcast-jaksossa.

Toisella kierroksella oli tarve haastaa

Thorén kuvailee podcastissa presidentinvaalikampanjaa ”äärimmäisen kiltiksi ja ystävälliseksi”, ja sanoo sen tehneen hyvää maan demokratialle ja yhteenkuuluvuudelle. Silti kampanjassa oli myös vaiheita, joissa hän joutui pohtimaan viestinnän vastuullisuutta.

”Kun lähdettiin toiselle kierrokselle haastajan asemasta, oli kiusaus ja tarve lähteä haastamaan ja olla aggressiivisempi”, hän myöntää.

Toinen tiukka paikka oli, kun Haaviston sukupuolinen suuntautuminen nousi kampanjan kuumimmaksi aiheeksi. Myös tiimin piti lopulta reagoida siihen, vaikka sukupuolinen suuntautuminen ei ollut kampanjateema, ainoastaan yksi piirre ehdokkaassa.

Vihapuhe yllätti

Thorén sanoo havahtuneensa kampanjan aikana siihen, että hän elää omassa kuplassaan. Lukiessaan ehdokkaan saamaa somepostia hän huomasi, että Suomi on jotakin muuta kuin Helsingin kantakaupungin ilmapiiri.

”En ole kuplassani kohdannut sellaista vihapuhetta, jota tuli vastaan. Se oli minulle järkytys ja koin sen ahdistavaksi. Jonkun ihan kamalan viestin kirjoittaja oli äiti, jolla on kaksi lasta ja kissa. Kyllä se hiljaiseksi veti.”

ProCastissa Heli Thorén puhuu myös henkilöbrändeistä sekä kuvaa somealustojen eroja, yleisöjä ja niissä toimivia sisältöjä.

Kuuntele jakso:

Kuuntele ProCast Spotifyssa >